Førskolelæreren/ barnehagelæreren – hvor viktig er jeg?

Det kreves mer og mer av førskolelærere/ barnehagelærere i forhold til å heve kvaliteten i barnehagene, men hvem legger til rette for at det skal bli mulig?

  • Tone B Enlid er pedagog i Rælingen kommune

Ikke får vi satt budsjett til å sette inn vikarer fra første dag.

Ikke er det enkelt å få i land en avtale om vår arbeidstid som sikrer tid til planlegging, forberedelser, etterarbeid m.m. av barnas lek og læring i barnehagen.

Hva vil kommuner og politikere i vårt land at skal prege norske barnehager?

Og hva vet de, og folk flest, egentlig om det arbeidet som ligger bak det å ruste de små barna til å bli sosialt kompetente barn med god selvfølelse?

Hva vet de egentlig? 

 

Bemanningsnorm/ vikarbudsjett

Det kreves mer og mer av førskolelærere/ barnehagelærere i forhold til å heve kvaliteten i barnehagene, men hvem legger til rette for at det skal bli mulig?

Jeg er mektig lei av å måtte »klare meg», store deler av året, fordi vi ikke kan sette inn vikarer ved sykdom og annet fravær, fra første dag, for eksempel.

Hva er poenget med en bemanningsnorm?

Det er en grunn til at små barn har behov for et gitt antall voksne for å få et best mulig opphold i barnehagen. For å få omsorg, for å føle tilhørighet, for å bli trygge små mennesker.

Det er nødvendig at vi er til stede for barna i leken, i deres generelle utvikling, språkutvikling osv., og det er vi, til fulle men for hvilken pris.

Til tider så er barnehagelærere og barnehagefolk så slitne fordi vi skal «klare oss».

Samtidig skal det jobbes med å redusere fravær blant de ansatte.

Ja, vi jobber også med det.

 

Barnehagelæreryrket

Barnehagelæreryrket er et sammensatt yrke, som består av mange ulike oppgaver.

Vi er rollemodeller og lærere for barna, som er vår viktigste jobb. Vi er ledere og veiledere for våre kollegaer. Vi er aktive i planlegging og måloppnåelse fra handlingsplaner, virksomhetsplaner, periodeplaner, månedsplaner etc. Vi er samarbeidspartnere med andre ledere, interne og eksterne, foreldre og foresatte. Vi er pådrivere, engasjerende, motiverende og til tider fryktelig slitne fordi vi vil det beste for barna og våre kollegaer. Men det er ikke alltid at tiden strekker til.

I perioder jobber vi mye mer enn 7,5 timer pr. dag, fordi vi vil det beste for barn og kollegaer.

 

Arbeidstid

Når det nå i tillegg ikke ser veldig lyst ut i forhold til en arbeidsavtale som vi kan leve med, så frykter jeg for at barnehageyrket, som vi jobber med for at skal bli enda mer respektert og attraktivt – ikke vil bli akkurat det.

«At vi ikke kom noen vei i disse forhandlingene er synd for barnehagelærerne, men det er først og fremst synd for barna. Det er behov for å sikre tid til faglig planlegging og oppfølging når økt byråkratisering og større dokumentasjonskrav tvinger barnehagelærerne til å bruke tiden på andre ting enn sine kjerneoppgaver. En slik sikring må være på nasjonalt nivå og kan ikke overlates til budsjettkampen og prioriteringer i den enkelte kommune. Kommunenes behov for selvstyre kan ikke gå på bekostning av barnas behov. Vi vet at barna får mer kvalitetstid i barnehagen når lek og læring er godt planlagt.» Utdanningsforbundet, okt. 2013.

 

Er vi en del av utdanningsløpet, eller er vi ikke?

Vi legger til rette for at barn skal få en så god skolestart og bli kjent med det norske samfunnet, så godt som overhodet mulig.

Forskning viser at de barna som har gått i barnehagen er mye bedre rustet til nettopp det, bl.a. i forhold til utvikling av språk og sosial kompetanse. Sosial kompetanse handler om det å omgås andre mennesker. Det må læres, og i barnehagen har barna en arena hvor de lærer å omgås mange barn og mange voksne fra ulike kulturer, med ulike forutsetninger og bakgrunn og de skaffer seg et nettverk – venner!

Dette er viktig arbeid og det er verdt å satse både penger og energi på barnehagen, barnehagelærere og barnehagepersonalet. Vi vil også ha kvalitet! Men vi trenger voksne og vi trenger en gunstig arbeidstidsordning for barnehagelærere.