Førskolelærer vs. barnehagelærer
I mange år har vi levd i harmoni og fordragelighet og vært fornøyd med yrkestittelen vår, det etter hvert gode og gamle førskolelærer.
Nå er det derimot blitt sluppet en liten ”bombe” ned i det veletablerte. ”Noen” i Kunnskapsdepartementet har foreslått å endre førskolelærer til for eksempel barnehagelærer! Argumentet skal blant annet være at vi ikke lenger har førskoler i Norge.
Som tillitsvalgt i en liten klubb i Maurtua Barnehage på Frekhaug utenfor Bergen, tok jeg dette opp på et klubbmøte i februar 2010. Det viste seg fort at dette var noe alle hadde en mening om, som jeg vil presentere i det følgende:
- I mange år har man snakket om å heve statusen i vårt yrke spesielt og til dem som jobber i barnehage generelt. Det er ganske flott, synes vi, at man i enkelte land diskuterer om assistentene skal få tittelen ”pedagogisk medarbeider”. Vi føler at dette er en betydelig heving av status for denne yrkesgruppen.
- Tilsvarende, tror vi, at om man velger å kalle førskolelærere barnehagelærere, er man brått tilbake til forrige århundre – altså et gufs fra fortiden – der vi kan risikere at vi er redusert til ”tanter” igjen, og ikke pedagoger! ”Tante” gir oss dessverre ikke assosiasjoner til en solid og veletablert pedagogisk virksomhet!
- Det fører meg til neste punkt, man vil da si noe om barnehagen som helhet, barnehagen blir redusert til oppholdssted med noe omsorg, og ikke som den fantastiske pedagogiske arena den tross alt er.
- Virkningen og gleden vi hadde når vi kom inn under Kunnskapsdepartementet’s vinger, blir redusert og står igjen uten mening.
For vårt vedkommende, føler vi at ved å kalle oss ”barnehagelærere” vil statusen for vårt yrke senkes, stikk i strid med intensjonene. I tillegg kan vi diskutere hvor nært vi er kommet våre assistenter – flat struktur er ikke ønskelig, selv blant førskolelærere, det er viktig med en forskjell og tittelen vår sier noe om dette!
I begynnelsen av mars behandlet Stortinget barnehagemeldingen (St.meld. nr. 41 (2008-2009)) og Stortinget er klar i sin tale, barnehagens egenart og –verdi skal ivaretas! Barnehagen har som sådan sin egen verdi, der læring skal foregå gjennom lek og hverdagsaktiviteter, og at læring og omsorg skal ses i sammenheng.
• Kanskje man burde diskutere hva barnehagen skal kalle seg i framtiden, istedenfor å diskutere tittel?
• Kanskje barnehagen er en før-skole? Ikke fordi man skal være skolsk eller ønske å bli lik skolen, men fordi vi er en del av utdanningsforløpet før skolen?
Klubben i Maurtua Barnehage er enige om at vi har vår egen kultur, vår egen verdi og vår egenart som vi skal ta vare på. Vi skal ikke være en skole forberedende institusjon, vi er vårt eget, og dette er like bra og vel så det! Tittelen vår burde i så tilfelle si noe om dette!