Forskjellsskolen bekreftet i tilstandsrapport
Norsk grunnopplæring er preget av store ulikheter og mangfold. Det overrasker ikke politisk ledelse i Utdannings- og forskningsdepartementet. Da statssekretær Helge Ole Bergesen (H) i dag fikk overrakt den nasjonale tilstandsrapporten for grunnskolen og v
- Norsk skole klarer ikke å utjevne sosiale forskjeller. Vi vil ha en enhetsskole, en likeverdig skole hvor alle elever får samme sjanser, sa Bergesen, som understreket hvor bekymringsfullt det er at det gir så store utslag om du er gutt eller jente og hvilken bakgrunn du har. Etnisk tilhørighet gir store utslag.
- Vi mangler ikke systematisk kunnskap om hva som fungerer i skolen. Selv om flere skoler driver systematisk oppfølging av skolens arbeid, er det fortsatt for mange kommuner som ikke tar ansvar, sa Bergesen og syntes det var påfallende få kommuner som ikke bruker karakterstatistikker i skolevurderingen sin.
Bergesen var spesielt fornøyd med hvor god respons regjeringens arbeid mot mobbing har fått. Rundt 170 kommuner har nå laget lokale manifest mot mobbing.
Statssekretæren hadde ingen enkel resept på å rette opp mangler i norsk skole. Han er bekymret for dårlig kommuneøkonomi, men han mener det vil hjelpe når kommunene får mer frie inntekter.
For øvrig hevdet han at årets tilstandsrapport viser at regjeringens arbeid med å forbedre norsk skole går i riktig retning.
- Det er riktig å gi skolene og kommunene større handlefrihet og ansvar, sa Bergesen til Utdanning.
Anbefalinger fra Læringssenteret
- Det er spesiell grunn til å se på reduksjonen i spesialundervisningen, sa avdelingsdirektør Anne Berit Kavli ved Læringssenteret da hun presenterte den nasjonale tilstandsrapporten for grunnskolen og videregående opplæring.
I rapporten slår Læringssenteret fast at det er behov for å følge pengebruken i norsk skole nøye. Samtidig er Læringssenteret opptatt av å få detaljerte analyser av ressursbruken for å finne ut hva som bidrar best til å gi alle elever et godt læringsutbytte. Det en av de tre mest sentrale anbefalingene i tilstandsrapporten.
De to andre anbefalingene er å styrke lærernes kompetanse og stimulere til forskningsbasert forsøks- og utviklingsarbeid.
I tillegg til behovet for å heve lærernes kompetanse i basisferdigheter som leseopplæring og matematikk, framhever Læringssenteret spesielt bruk av IKT og innsats for å forebygge og håndtere problematferd som fortsatt prioriterte satsingsområder.
Rapporten understreker for øvrig behovet for oppfølging av kommunenes innsats for spesialundervisning, kvalitetsutvikling og kvalitetssikring.