Forskere advarer mot misbruk av Pisa
I Danmark stemples 17 prosent av elevene som funksjonelle analfabeter av undervisningsministeren. - Jeg bruker aldri det uttrykket, sier utdanningsminister Kristin Clemet (H).
Også i norsk skoledebatt er det blitt en
gjenganger at 20 prosent av elevene er funksjonelle analfabeter
når de går ut fra grunnskolen. Det får også
norske Pisa-forskere til å reagere.
Utdanning forela saka fra Danmark til
utdanningsminister Kristin Clemet (H). Hun bladde interessert i
Politiken som sist uke slo stort opp at "analfabeter" både kan
lese og skrive.
- Dette er ikke noe nytt, sa statsråd
Clemet i en kommentar til Utdanning. - Hvis 20 prosent av elevene
ikke kunne lese, ville de ikke vært i stand til å delta i
Pisa-undersøkelsen. Pisa måler ikke tekniske
leseferdigheter, men i hvilken grad elevene forstår og er i
stand til å bruke det de har lest i
læringssammenheng.
- Betyr det at du avliver myten om
omfanget av svake leseferdigheter blant norske elever?
- Debatten i Danmark dreier seg om innholdet i
begrepet funksjonell analfabet. Dette er et begrep jeg ikke bruker,
men jeg har hørt og gjengitt at enkelte fagfolk bruker det.
Men denne debatten har liten betydning for de elevene det gjelder,
enten det er i Danmark eller Norge.
Så vidt jeg kan forstå, er det for
eksempel ingen som betviler at andelen elever på de laveste
ferdighetsnivåene er langt høyere i Norge og Danmark enn
i mange andre land, og at det er mulig å gi flere elever en
mulighet til å tilegne seg gode lese- og
skriveferdigheter.
Det er for øvrig ikke
Pisa-undersøkelsen og Oecd som snakker om funksjonelle
analfabeter. De sier bare at elever på de to laveste
ferdighetsnivåene har så svake leseferdigheter at det kan
være til hinder for dem i videre utdanning og arbeid. Det er
jeg enig i, sier Clemet til Utdanning.
Feil begrepsbruk
De danske forskerne peker på at
Pisa-testen måler elevenes evne til å bruke en tekst i
nye sammenhenger, men sier ikke noe om hvorvidt elevene er
funksjonelle analfabeter og hva de kan og ikke kan, sier sentrale
forskere som har arbeidet med Pisa-undersøkelsene.
De understreker at den offisielle
Pisa-rapporten ikke bruker begrepet "funksjonell analfabet". Det er
bare blitt en betegnelse Undervisningsdepartementet bruker i sin
danske oppsummering av undersøkelsen.
Pisa-forsker, professor Niels Egelund, sier at
det ikke går an å kalle elevene funksjonelle
analfabeter.
- Forestill deg en person som kjøper en
togbillett og ikke kan lese hva som står på den. Det er
det ikke tale om, sier professoren til Politiken.
- Meningsløst
Peter Allerup, professor ved Danmarks
Pædagogiske Universitet som er med i forskergruppa for den
danske Pisa-delen har tilgang til data offentligheten og andre
forskere ikke har. Han uttaler seg ut fra en undersøkelse av
hvor mange oppgaver elevene klarer.
For å komme opp på det vedtatte
Oecd-gjennomsnittet på 500 poeng, må en elev kunne svare
riktig på 64 prosent av oppgavene. Elevene i "analfabet"-
gruppa har mindre enn 407 poeng som tilsvarer riktig svar på
42 prosent av oppgavene.
Saka er at en elev som kunne svare riktig
på knapt halvparten av spørsmålene i testen, ville
få en god karakter.
- Sagt på en annen måte vil eleven
nesten få en 8-er. Derfor er det helt meningsløst å
kalle noen av elevene for funksjonelle analfabeter, sier professor
Allerup.
I likhet med den norske debatten, er
resultatene av danske elevers leseferdigheter blitt et hett tema
blant politikerne. I norsk debatt blir det ofte til at én av
fem elever går ut av skolen uten å kunne lese.
Statsråd Clemet er blitt nøye med
å si at nesten én av fem elever går ut av
grunnskolen uten å kunne lese skikkelig/så godt som vi
kunne ønske. For utdanningsministeren er dette tvilsomme
faktum blitt en av hovedgrunnene til å reformere norsk
grunnutdanning.
Notat fra norske Pisa-forskere
- Dette er imidlertid ikke det samme som at
disse elevene ikke kan lese i teknisk forstand, men at de kan komme
til å møte problemer som følge av for dårlige
leseferdigheter. Det er sannsynlig at denne elevgruppa vil ha behov
for spesiell oppfølging for å kunne lykkes videre.
Det betyr imidlertid ikke at de kan
karakteriseres som analfabeter! Ikke funksjonelle analfabeter
heller, går det fram av et notat fra de norske Pisa-forskerne
Svein Lie, Astrid Roe og Marit Kjærnsli som prosjektleder for
de norske Pisa-undersøkelsene.
I notatet skriver forskerne:
"Resultatene i Pisa 2003 rapporteres i form av
en poengskala som tar utgangspunkt i resultatene fra 2000, der 500
poeng var gjennomsnittet i OECD, og der standardavviket var 100
poeng. For å kunne nyansere resultatene mer kvalitativt har
man i Pisa satt en nedre poenggrense ved fem nivåer og
utformet konkrete definisjoner av hva lesekompetanse innen et visst
nivå innebærer.
Beregningen av disse nivåene er gjort ved
en kombinasjon av statistisk analyse og kvalitativ beskrivelse av
hva som kjennetegner leseoperasjoner knyttet til oppgaver som
ligger innenfor de ulike nivåene. Nivå 1 går ikke
fra null og oppover, det starter på 335 poeng, og siden det
finnes elever som skårer lavere enn dette, er det i realiteten
snakk om seks nivåer.
Følgende poeng er satt for hvert
nivå:
Nivå 5: over 625 poeng
Nivå 4: fra 553 til 625 poeng
Nivå 3: fra 481 til 552 poeng
Nivå 2: fra 408 til 480 poeng
Nivå 1: fra 335 til 407 poeng
I Pisa 2003 havnet 18 prosent av de norske
elevene på nivå 1 eller lavere, dvs. under 407 poeng.
I Pisa regnes den nedre grensen ved nivå
2 som en slags kritisk grense. I den internasjonale Pisa-rapporten
fra 2000 står det blant annet følgende:
I land der en stor andel av elevene presterer
under, og faktisk også på nivå 1, må man
være klar over at et betydelig antall elever ikke vil
være i stand til å tilegne seg gode nok kunnskaper og
ferdigheter til å dra tilstrekkelig nytte av de
utdanningsmulighetene som tilbys (Oecd 2001, s. 48, vår
oversettelse).
Dette utsagnet antyder at elever som
skårer under nivå 2, kan komme til å møte
problemer som følge av for dårlige leseferdigheter. Dette
er imidlertid ikke det samme som at disse elevene ikke kan lese i
teknisk forstand, men det er likevel sannsynlig at denne elevgruppa
vil ha behov for spesiell oppfølging for å kunne lykkes
videre.
Beskrivelser av hva elever på nivå 1
med 66 prosent sannsynlighet kan:
- Lokalisere ett eller flere elementer i en
tekst. Hvert av disse elementene kan befinne seg i ulike
sammenhenger i teksten. Forholde seg til konkurrerende
informasjon.
- Definere tekstens hovedtema. Forstå
sammenhenger, formulere eller definere innholdselementer.
Konstruere mening innen en avgrenset del av teksten, der den
informasjonen som trengs ikke er opplagt eller iøynefallende,
men der enkle slutninger må trekkes.
- Forstå sammenhenger eller foreta
sammenligninger mellom teksten og egen kunnskap. Bruke personlige
erfaringer eller holdninger til å kommentere trekk ved
teksten.
Beskrivelser av hva elever under nivå 1
med 66 prosent sannsynlighet kan:
- Lokalisere ett eller flere eksplisitt
uttrykte innholdselementer.
- Oppfatte hovedtemaet eller forfatterens
hensikt i en tekst om et kjent tema. Den informasjonen som trengs,
er tydelig i teksten.
- Sammenholde informasjon i teksten med vanlig
hverdagskunnskap."