Morten Rosenkvist.

Udir-direktøren: – Å heise regnbueflagg er i tråd med de grunnleggende verdiene i skolen

– Pride-måneden er en god anledning til å gjøre undervisningen om kjønn, seksualitet identitet relevant, mener Utdanningsdirektoratets direktør Morten Rosenkvist. 

Publisert Sist oppdatert

Siden KrF vedtok at de ønsker å forby regnbueflagg i norske skoler og barnehager har debatten rast.

Leder i Lærerstudentene, Kaspara Halkjelsvik, har kalt KrFs politikk for «skadelig». Hun mener at et slikt flaggforbud vil gjøre de det vanskeligere for lærere å utføre sitt arbeid med å skape trygge rom for alle barn. 

Høyres Tina Bru mener vedtaket spiller opp under «hatske strømninger». Hun advarer også om at denne debatten setter skoler og lærere i en skvis. 

Nå går direktør i Utdanningsdirektoratet, Morten Rosenkvist, ut med en forsikring om at det å heise regnbueflagg og markere Pride er helt i tråd med de grunnleggende verdiene skolen er bygget på. 

I et innlegg på Udir.no, som også er publisert i VG, skriver han: 

«Skolen i Norge er ikke verdinøytral. Dagens verdigrunnlag har vokst frem over mange år, og det er tydelig forankret i lov og læreplaner.»  

«Å heise regnbueflagget og markere pride er helt i tråd med de grunnleggende verdiene skolen er bygget på.»

– Læreplanene sier at elevene skal lære om og reflektere over temaer som seksualitet, kropp, kjønn og identitet. Pride-måneden er en god anledning til å gjøre undervisningen aktuell og relevant og vi oppfordrer alle skoler til å bruke denne muligheten, sier Rosenkvist. 

– Innenfor loven

Han understreker at direktoratet går ut med dette budskapet fordi de har opplevd at en debatten har skapt noe usikkerhet om hvorvidt skolen kan heise regnbueflagget. 

– Vi går ikke inn i noen politisk debatt. Men vi ønsker å forsikre alle om at markering av Pride er innenfor dagens regelverk og lovgivning og i tråd med læreplanene. Så er det opp til kommunene, skolene og lærerne å bestemme om de gjør det og på hvilken måte de markerer Pride, sier Udir-direktøren.

– Noen hevder at Pride er brudd på nøytralitetsprinsippet i opplæringsloven, som sier at  undervisningen skal være objektiv, vitenskapelig og allsidig. De mener Pride-bevegelsen er  en politisk og ideologisk bevegelse. Hva svarer du dem?

–  Mangfold, inkludering og likestilling er en del av skolens grunnleggende verdier. Det er slått fast i overordnet del i læreplanene. Å markere Pride strider ikke mot at undervisningen samtidig er objektiv og vitenskapelig. Lærerne er de beste til å ivareta denne balansen i sin undervisning. 

Fellesskapet 

En måling InFact har gjort for Nettavisen viser at én av tre er mot pride-flagging i skolegårdene. Over halvparten sier at de er for. 

– Det er godt å se at et klart flertall støtter at skoler skal flagge for mangfold og inkludering. Regnbueflagget er et symbol på nettopp dette, sier Dan Bjørke, daglig leder i Oslo Pride, til Nettavisen.

Morten Rosenkvist peker på det samme. 

– Alle barn har rett til et trygt og godt skolemiljø. Å heise Pride-flagget kan være en god anledning til å vise alle barn og unge at de hører til i fellesskapet. 

Mer mobbet enn andre

Han viser til at Elevundersøkelsen har avdekket at skeive elever opplever mer mobbing enn andre elever. 

– Nettopp derfor er det viktig at skolene er tydelige på at alle barn og unge er like mye verdt, sier Rosenkvist. 

«Det er vår oppgave som skole og samfunn å stå fast ved grunnleggende menneskerettigheter og verdier som likeverd, inkludering og retten til å være den man er. Det er en tid for å beskytte og stå opp for elevene som trenger oss mest, ikke uthule verdiene skolen vår er bygget på», skriver han i innlegget på Udir.no. 

Selv regner han med å se mange regnbueflagg i skoler og barnehager når Pride-markeringen starter. 

– Slik har det vært lenge og det regner jeg med at kommer til å fortsette også, sier Udir-direktøren. 

Powered by Labrador CMS