Fjerner egen plan for norsk som andrespråk

Fra høsten av skal alle minoritetsspråklige barn i osloskolen følge en felles læreplan i norsk med forsterket tilpasset opplæring. På tross av motstand fra enkelte fagmiljøer, fastholder Torger Ødegaard (H), byråd for barn og utdanning i Oslo og Astrid Sø

Sist uke ble det arrangert en bred høring om norskopplæringen for minoritetsspråklige barn i Oslo Rådhus. Initiativtaker var Kari Pahle (SV), leder for Kultur og utdanningskomiteen i Oslo kommune. Pahle stilte en rekke kritiske spørsmål til Søgnen og Ødegaard. Det samme gjorde flere politikere og representanter for ulike fagmiljøer.
 
Uenigheten mellom politikere og fagpersoner går på om det er riktig å fjerne læreplanen i norsk som andrespråk (NOA). Alle var dog enige om at resultatene av lesetestene utført av Utdanningsetaten i Oslo er svært bekymringsfulle for minoritetsspråklige elever med NOA. I syvende klasse skårer syv av ti under kritisk grense.
 
I tillegg sto forskningsrapporten til Berit Lødding ved Norsk institutt for studier av forskning og utdanning (NIFU) sentralt. Hun har påvist at hver femte minoritetsspråklige elev i Oslo med NOA har faget fra første til tiende klasse. Det skjer på tross av at målet er at elevene så raskt som mulig skal lære seg norsk godt nok til å følge vanlig læreplan i norsk.
 
Lødding peker også på andre uheldige sider ved NOA, som at faget samler elever med ikke-vestlig bakgrunn og svake skolefaglige prestasjoner. Hun la samtidig vekt på at hun ikke har entydige svar på hva som er den beste løsningen. Lødding hevder at NOA kan fungere som et springbrett til vanlig norskundervisning, men at det også kan virke segregerende. Hun mener derfor at det trengs mer forskning som følger de minoritetsspråklige barna over tid.
 
Dramatiske resultater
Astrid Søgnen og  Torger Ødegaard mener resultatene av lesetestene som er gjennomført i osloskolen er dramatiske og at det derfor må handles raskt. Et treårig prosjekt med felles norskplan skal gjelde alle grunnskolene i Oslo og skal etter planen starte opp allerede denne høsten.
 
Søgnen og Ødegaard ønsker ikke en begrenset forsøksperiode der kun få noen utvalgte skoler prøver ut en ny felles norskplan. De vil at den nye planen skal være obligatorisk, men prosjektet skal evalueres og noen skoler vil bli fulgt tett opp av forskere.
 
- Vi har helt spesielle utfordringer i osloskolen med 125 ulike språk. Mange kommer nye til Norge i løpet av skoleåret og de begynner på ulike klassetrinn på forskjellige skoler, sa Søgnen som selv har lærerbakgrunn og hovedfag i norsk.
 
I tillegg til å gå igjennom resultatene av lesetestene som er gjennomført av Utdanningsetaten, la hun vekt på resultatene fra en spørreundersøkelse blant elever og foreldre. På noen skoler svarer 80 prosent av elevene og foreldrene at skolen er for lett.
- Dette er en form for underyting som ikke kan fortsette, sa Søgnen. Hun kaller dagens NOA-plan en lavambisjonsplan og hevder at mange elever ikke får store nok faglige utfordringer.
 
Søgnen vil at den nye læreplanen skal inneholde de beste elementene fra den vanlige læreplanen i norsk, samtidig som hun vil at det beste fra NOA-planen skal trekkes inn. Dessuten skal det lages en veileder for lærerne.
 
Enige om målene
Torger Ødegaard fikk kritikk for at skolene nå går fra den ene grøften til den andre ved å fjerne læreplanen i NOA. Men Ødegaard er uenig:
 
- Det skjer mye bra i skolen, og vi skal ikke rive ned alt som er bra. Jeg er ingen revolusjonær politiker som ønsker å snu opp ned på alt. Vi skal ikke havne i den andre grøften. Men når vi ser på resultatene av lesetestene for minoritetsspråklige barn med NOA, er det uansvarlig  ikke å foreta seg noe. Særlig i syvende klasse skårer alt for mange elever under kritisk grense. Dette kan jeg ikke fortsette å se på. Vi må øke elevenes læringsutbytte. Det er skolens kjerneoppgave. Og vi har dårlig tid. Ellers kan vi risikere å miste en hel generasjon unge mennesker med innvandrererbakgrunn, sa Ødegaard.
 
Han har stor tro på gjennomføringen av en fireårskontroll, der alle barn språktestes.
- Jeg er selv pappa til en 2. klassing og engasjert i det som skjer i skolen. Ett viktig tiltak for å bedre leseferdighetene er lese- og skriveopplæring fra 1. klasse. Jeg vet at mange lærere praktiserer dette allerede, men vi må få med alle, sa Ødegaard.
 
Han framhevet også valgfri nynorsk og styrking av basisfagene som viktige tiltak.
- Jeg vet at det ikke finnes noen "kvikkfiks"-løsninger. Men det finnes i alle fall en rød tråd, eller skal jeg kanskje si en blå tråd, i de tiltakene vi nå setter inn for å øke elevens læringsutbytte, sa Ødegaard.
 
Lavambisjonsplan
I likhet med Søgnen mener Ødegaard NOA-planen er en lavambisjonsplan. Han er også bekymret for at faget virker segregerende og dermed blir en felle for elever som ikke kommer seg ut.
 
- Altfor mange blir værende i NOA for lenge. Da kan faget i verste fall virke som en utsilingsmekanisme for svake elever. Retten til tilpasset opplæring må bli reell. Vi må bli flinkere til å dokumentere den enkelte elevs behov og målet må være at alle elever skal oppleve mestring og fremgang, sa Ødegaard.
 
- Flere høgskoler og universiteter har nå satt i gang etterutdanning for lærere i norsk som andrespråk. Ønsker du å ta fra disse lærerne levebrødet ved å fjerne læreplanen i NOA?
- Ja, hvis det øker elevenes læringsutbytte. Økt læringsutbytte og bedre resultater for elevene er målet. God kompetanse hos lærerne er selvsagt viktig for å få dette til, men jeg tror ikke en egen plan i norsk som andrespråk er svaret. Den dårligste strategien vil være å ikke foreta seg noe, sier Ødegaard.
 
- Er du sikker på at dere får gjennomslag for å sette i verk det treårige prosjektet i høst?
- Jeg kommer til å levere inn et notat til Kultur- og utdanningskomiteen nå. Prosjektet ligger innefor det jeg har fullmakt til å gjennomføre. Det er ikke krav om at denne saken skal opp i bystyret. Derfor mener jeg prosjektet kan starte opp i høst, sier Ødegaard.
 
Kritisk
Kari Pahle, leder for Kultur- og utdanningskomiteen i Oslo og initiativtaker til høringen, er kritisk både til å fjerne NOA-planen og til tidsplanen for gjennomføring.
- Komiteen klarer ikke å få behandlet denne saken før tidligst på sitt første møte til høsten, sier Pahle.
 
Pahle mener i likhet med de andre som deltok på høringen at osloskolen har helt spesielle faglige utfordringer når det gjelder minoritetsspråklige elever. Hun er dessuten enig med Søgnen og Ødegaard i at resultatene av lesetestene er bekymringsfulle. I tillegg er hun kritisk til at hver femte elev har NOA i hele grunnskolen fra 1. til 10. klasse.
 
- Vi har nå bygget opp et fagmiljø i NOA på universiteter og høgskoler. Derfor synes jeg ikke vis skal fjerne planen før vi vet mer om hvordan den virker. Jeg er slett ikke sikker på at ambisjonsnivået er for lavt, mener Pahle.
 
Pahle mener at 35 prosent minoritetsspråklige barn i osloskolen viser behov for langt mer fokus på læringsmetoder.
- Derfor har jeg mer tro på en kraftig økning av lærernes kompetanse. Flere morsmålslærere og tospråklige lærere er det også behov for. Jeg synes vi burde ventet med å fjerne planen til vi vet mer om hva som virker, sier Pahle.