Søkningen til ordinær grunnskolelærerutdanning har sunket to år på rad.
Søkningen til ordinær grunnskolelærerutdanning har sunket to år på rad.

Høyre gir et skjevt bilde av lærermangelen

Debatt: Skal man få bukt med lærermangelen, må opptakskravene justeres ned.

Publisert Sist oppdatert

I et innlegg på Utdanningsnytt 28.7. kommenterte jeg innspill fra flere partier om lærerutdanning og lærermangel, men ikke fra Høyre. Dette kan jeg rette opp nå.

Tybring-Gjedde hevder på Utdanningsnytt 12.8., under overskriften «Et skremmebilde som ikke stemmer»: «Søkertallene er høye, flere møter opp og flere fullfører nå enn tidligere.» Alt dette kan være riktig, men er det neppe, og vil uansett gi et skjevt bilde.

Søkertallene er høye, hva det nå måtte bety, men søkningen til ordinær grunnskolelærerutdanning har sunket to år på rad. Kunnskapsdepartementet pynter av og til på tallene ved å regne barnehagelærere som lærere, men det hjelper ikke grunnskolen.

Da er det svært usannsynlig at flere potensielle grunnskolelærere møter opp, med mindre dette betyr at en høyere andel møter opp – men en høyere andel gir ikke flere lærere, og jeg har ikke sett dokumentasjon for en slik økning i andel frammøtte.

... når søkningen har sunket de siste årene, vil antallet som fullfører måtte gå ned, selv med høy fullføringsgrad.

Karl Øyvind Jordell

Les også: – Et skremmebilde som ikke stemmer

Det er ikke omstridt at fullføringsgraden er høyere i de kullene som har måttet ha 4 i matte for å komme inn, enn i tidligere kull. Men man ville nok fått ut flere lærere dersom man hadde fylt opp studieplassene med studenter som hadde 3 i matte; høyere fullføringsgrad gir isolert sett ikke flere lærere. Og når søkningen har sunket de siste årene, vil antallet som fullfører måtte gå ned, selv med høy fullføringsgrad.

Det ingen av partiene synes å ville innse, er at det i hvert fall i en del år framover vil bli nødvendig ikke bare å fjerne firerkravet i matte, men også justere ned kravet om 3,5 i snitt – slik man i realiteten gjorde i fjor og også gjør i år, ved å kutte eksamen. En justering ned til 3,3 må til for å få bukt med en mangel på 6-8000 om få år. Den er sammensatt av dagens mangel (ca. 3000), manglende produksjon som følge av masterinnføringen (ca. 2000, de fleste i år, resten de neste årene), forventet lavere fullføring som følge av krav om masteroppgave (kanskje 200 i året), og forventet overhyppighet i pensjoneringer som følge av pandemien (noen orker ikke mer) og eventuelt også av den såkalte avskiltingen (som imidlertid kan falle bort, etter valget).

Powered by Labrador CMS