Filosofi på frammarsj i skolen

- Filosofi er et fag der elevene kan snakke fritt, det gjør noe positivt med elevene. Ikke mange fag i skolen gir elevene mulighet til å reflektere over allmennmenneskelige forhold, mener Gunhild Wallden.

Wallden er  ansvarlig for utdanningsmarkedet i Norli som denne uka har stått bak flere filosofiarrangement for lærere.
 
Over 100 lærere i Oslo har deltatt på kurs om hvordan de kan undervise i filosofi i skolen. I tillegg ble det holdt kurs på tre Oslo-skoler der initiativtakerne for å innføre filosofiundervisning i skolen, Bo Malmhester og Beate Børresen, demonstrerte hvordan lærere kan filosofere med elever.
 
Utdanning.ws var til stede på Hersleb skole der Malmhester og Børresen i to klokketimer engasjerte ei gruppe på 15 elever i 10. klasse i filosofisk samtale om regler, frihet og demokrati.
 
Elevene, med ulik etnisk opprinnelse, deltok ivrig og ettertenksomt i samtalen, som er bygd opp etter en mal der loggskriving med begrunning av meninger og synspunkter inngår underveis i samtalen. Hensikten med filosofisamtalen er å hjelpe elever å filosofere på egne vilkår - arbeide med egne oppfatninger om hvordan de ser på saker og ting.
 
Filosofi som valgfag
Elevgruppa på Hersleb var for øvrig noe vant med filosofi fra før. De har filosofi som tilvalgsfag i vår. Lærer Jørgen Thorp underviser gruppa to timer i uka, og synes faget er en utmerket måte å nå fram til alle elever på.
 
- Ikke minst gir faget fin språktrening og fremmer begrepsinnlæringen, sier han.
Han understreker at lærerne ikke trenger være filosofer selv for å undervise i faget. Faget har ikke noe med Platon og Kant å gjøre, lærerne skal selv være filosofer. 
 
Han understreker at metodene Malmhester og Børresen har utviklet gir lærerne konkret og detaljert anvisning på hvordan de kan legge opp en filosofitime. Han følger selv eksemplene de to har utviklet.
 
Bok med undervisningstips
Det var i høst at Malmhester og Børresen kom med boka "La barna filosofere" - en innføringsbok i filosofi med barn. Boka presenterer metoder, begreper og verktøy til å støtte barnas håndtering av filosofiske spørsmål.
 
Det var slike filosofiske samtaler de to demonstrerte for nær 200 Oslo-lærere denne uka. Flere skoler i Oslo er i gang med opplegg rundt filosofiske samtaler. Det foreligger dessuten konkrete planer om et langsiktig prosjekt i høst.
 
- En forutsetning for en vellykket bruk av filosofiske samtaler i skolen, er at rektor legger til rette for det, understreker Malmhester, som også anbefaler lærere som arbeider med filosofiundervisning å organisere seg i nettverk. Han peker på at undersøkelser viser at elever som har deltatt i filosofiske samtaler blir bedre til å løse sosiale problemer.
 
Gunhild Wallden i Norli er glad for den store interessen for filosofifaget. Hun oppfordrer filosofiinteresserte lærere, skoler og kommuner til å ta kontakt dersom de ønsker hjelp til å komme i gang med filosofiundervisning.
 
For lærere som ønsker dypdykk i faget tilbyr Høgskolen i Oslo videreutdanning i filosofifaget i to moduler som hver gir 30 studiepoeng.