Fikk råd om språkopplæring
Mer gratis kjernetid i barnehagen, langvarig andrespråksopplæring og flere kompetente lærere, er rådene til Kristin Halvorsen fra Sissel Østberg, leder av Østbergutvalget.
Et regjeringsoppnevnt utvalg har gjennomgått opplæringstilbudet til minoritetsspråklige barn, unge og voksne. I dag fikk kunnskapsminister Kristin Halvorsen overlevert rapporten ”Mangfold og mestring” som er på over 400 sider. På en pressekonferanse redegjorde utvalgsleder Sissel Østberg for hovedtemaene. Hun er rektor ved Høgskolen i Oslo.
- Tidlig innsats må prioriteres både i barnehage, skole og voksenopplæring. Dessuten må det gis langvarig andrespråksopplæring. Skal andrespråket bli et fullverdig opplæringsspråk, kan det ta fra fem til sju år, sa Østberg og viste til forskning på feltet.
- Vi må slutte å snakke om norskopplæring av minoritetsspråklige som en ny problemstilling. Dette er noe vi holder på med i skolen hver dag, sa Kristin Halvorsen.
Dissens om morsmål og kjernetid
Når det gjelder retten til morsmålsopplæring har utvalget delt seg i to. Flertallet vil at morsmålsopplæring kun skal gis ved behov. Mindretallet vil at morsmålsopplæring skal være en individuell rett for alle. Et samlet utvalg mener at særskilt språkopplæring, morsmålsopplæring og tospråklig fagopplæring skal kunne gis også etter at nyankomne elever har gått over fra mottaksklasse til ordinær undervisning.
Også når det gjelder spørsmålet om gratis kjernetid i barnehagen er utvalget delt. Et samlet utvalg vil ha gratis kjernetid på rundt 20 timer i uken og utfasing av kontantstøtten. Flertallet mener tilbudet bare bør gjelde minoritetsspråklige barn. Mindretallet vil at gratis kjernetid skal være en individuell rett for alle barn.
Barnehage bra for språkopplæringen
Sissel Østberg sa at flere barn i barnehagen allerede har vist seg å ha en positiv innvirkning på norskopplæringen på sikt. Bedre kartleggingsverktøy er et annet viktig tiltak.
- Rundt 90 prosent av alle 4-5-åringer er nå i barnehagen. Det gledelige er at det er nesten like mange barn av minoritetsspråklige foreldre er i barnehagen som barn med foreldre fra majoritetsbefolkningen, sa hun.
Kristin Halvorsen valgte å tolke det slik: - Dette viser at når foreldre har valgfrihet, velger de barnehage dersom tilbudet er tilgjengelig, godt og rimelig. I regjeringserklæringen har vi sagt at vi i første omgang går inn for å avvikle kontantstøtten for 2-åringer.
Flere kompetente lærere og mer forskning
Utvalget mener det trengs mer flerkulturell og flerspråklig kompetanse blant både førskolelærere og lærere. Mangelen på nok førskolelærere nevnes som en bekymring. Utvalget mener dessuten at lærere som underviser i norsk bør ha kompetanse i norsk som andrespråk og kunnskap om flerspråklighet. De vil derfor ha en satsing på etter- og videreutdanning.
Østberg etterlyste dessuten mer forskning og utvalget går inn for at det opprettes et senter for språkutvikling som skal forske på hvordan barn utvikler og bruker flere språk.