Fikk kronprinsen som hjelpelærer
Lærer Terje Roll Elgsaas fikk kronprinsen som hjelpelærer da han diskuterte FNs nye bærekraftsmål med klassen.
– Har dere hørt om tusenårsmålene?
Kronprins Haakon spør 7. trinn på Gamlebyen skole i Oslo og får et tydelig ja fra elevene.
– De trenger dere ikke lære så mye om lenger, for de er vi ferdige med. Men nå har verdens ledere gått sammen på nytt og kommet fram til nye mål, sa kronprinsen.
Bak han hang plakaten med de 17 bærekraftsmålene FN vedtok 25. september. Kronprinsen besøkte Gamlebyen skole i anledning lansering av undervisningsopplegget Bærekraft. Det er Unicef og FN-sambandet som har utviklet det tverrfaglige opplegget for 7. klassinger.
–Dette er temaer som barn alltid er engasjert i, og det er blitt et opplegg som er praktisk rettet for oss lærere, sier lærer Terje Roll Elgsaas.
Gruppearbeid med kronprinsen
Han sier mye av undervisningsopplegget handler om å få elevene til å forstå begrepene knyttet til bærekraftsmålene. Tirsdag fikk han med kronprinsen på gruppearbeidet i klassen. Elevene diskuterte med kronprinsen hvilke mål de syntes var viktigst, og hva man kan gjøre for å hjelpe til med å nå målene.
Klassen til Elgsaas har jobbet med temaet en stund allerede og var godt forberedt.
– Før visste jeg ikke helt hva bærekraft betydde. Nå vet jeg at det er mål for å gjøre jorda bedre, sier Elias Esko Hannestad til Utdanning etter timen.
Elevene syntes det var gøy å diskutere med kronprinsen.
– Det er ikke alt vi kan hjelpe til med å gjøre noe med. Men hvis alle gjør noen små ting, kan vi allikevel være med å forandre mye, sier Tara Moyo som også fortalte at hun av og til pratet med foreldrene sine om temaet.
Vil ha fornyelse av læreplanen
Bernt G. Apeland, generalsekretær i Unicef Norge, sa til elevene at samtalene om bærekraft i klasserommene var verdens viktigste samtaler.
– For det er dere som må løse utfordringene. Denne diskusjonen foregår nå i alle klasserom over hele Norge og hele verden, sa Apeland.
FN-sambandets generalsekretær, Kari Solholm, mener kunnskap om bærekraftig utvikling er kjernekompetanse i framtidens skole.
– Vi ønsker derfor en fornyelse av læreplanen som tar på alvor den virkeligheten elevene i norsk skole møter i dag og i framtiden, sier Solholm.
Kongelige samtaler
– Nå blir det spennende å se hvordan undervisningsopplegget om FNs bærekraftsmål vil fungere i klasser over hele Norge, sa kronprins Haakon etter timen.
Kronprinsen fortalte at også han av og til tok initiativ til samtaler med egne barn om bærekraft og miljø.
– Men det kan vel så mye være barna våre som kommer hjem fra skolen og vil prate om det fordi de har lært om det på skolen.