Erstatning for manglende vitnemål etter videregående opplæring
I en dom fra Sarpsborg tingrett ble Østfold fylkeskommune dømt til å betale en erstatning på 100.000 kroner til en tidligere elev ved en videregående skole. Eleven fikk ikke godkjent sin videregående opplæring som grunnlag for generell studiekompetans
Eleven var heltidselev ved skolen og hadde et
utradisjonelt studieløp. Det første skoleåret gikk
han på grunnkurs allmennfag. Her var det krav om 30 uketimer,
noe han oppfylte.
Andre året byttet eleven fra allmennfag
til den nye datalinjen IKT Driftsfag, der læreplanen krever 35
timer. Eleven hadde kun 32 timer. Dette fordi han etter
forespørsel ble opplyst at han ikke trengte å møte
opp i engelsk- og norsktimene som inngikk i kurset, da han hadde
hatt disse fagene det første året. Han ble ikke fortalt
at fagene måtte erstattes med valgfag.
Det tredje året byttet eleven til
allmennfaglig påbygning fordi det var vanskelig å skaffe
lærlingplass, samt at IT-bransjen stupte. Her var det krav om
30 timer, men eleven hadde bare 26. Det ble av skolen ikke fanget
opp at han hadde for få timer.
Dommen behandler blant annet
spørsmålet om ulike bestemmelser i opplæringsloven
og/eller forvaltningsloven med forskrifter er brutt. Dette får
igjen betydning for om det foreligger et ansvarsgrunnlag etter
skadeserstatningsloven.
Det at eleven gikk over fra å være
heltidselev til deltidselev de to siste årene, innebar ikke -
etter rettens syn - at det forelå brudd på retten til
videregående opplæring etter lovens paragraf 3-1. Den
viste her til forskriftenes paragraf 6-12, samt det faktum at
opplæringen andre og tredje året utgjorde over 2/3 av
timeantallet fastsatt for kursene.
Retten slo videre fast at det etter
opplæringsloven ikke foreligger en selvstendig plikt for
skolen til å kontrollere at elevenes fagvalg oppfyller kravene
for å få vitnemål.
Retten fant imidlertid at skolen hadde
forsømt sin rådgivnings-, informasjons- og
veiledningsplikt etter opplæringsloven og forvaltningsloven
med forskrifter. Informasjon om kravene for å få
vitnemål - og hvorvidt kravene er oppfylt - ligger klart
innenfor det rådgivnings-, informasjons- og veiledningsplikten
må omfatte.
Retten mente at skolen også er nødt
til å ha et minimum av oversikt over elevenes
fagsammensetning, uten at det kan konstateres en selvstendig
kontrollplikt.
Plikten ble forsømt gjennom flere
forhold:
Skolen ga ikke eleven nødvendig generell
rådgivning og informasjon om reglene for hans kombinasjon av
årskurs.
Skolen ga ikke spesifikk informasjon annet og
tredje skoleår om at eleven ikke hadde nok timer, og om at de
ureglementerte "fritakene" fra fag medførte krav om flere
valgfag.
Skolen ga heller ikke nødvendig
veiledning og informasjon ved avslutningen av tredje skoleår.
Den unnlot da å sørge for at eleven var innforstått
med at hans tre år på videregående skole ikke hadde
resultert i alminnelig studiekompetanse. Skolen hadde en spesiell
oppfordring til dette fordi vitnemålutdelingen var preget av
kaos, og det var flere med alminnelig studiekompetanse som heller
ikke fikk utdelt vitnemål.
Retten vurderte det deretter slik at skolens
gjentatte forsømmelser av rådgivnings-, informasjons- og
veiledningsplikten innebar at de krav eleven med rimelighet kunne
stille til skolen, ikke var oppfylt.
Retten tilføyde videre: "Utdanning er en
av grunnverdiene i velferdsstaten og en av det offentliges sentrale
oppgaver. At skolen skal gi nødvendig veiledning og
informasjon for at en normalt oppegående elev ved den
offentlige videregående skolen oppnår alminnelig
studiekompetanse, kan ikke være å stille urimelige krav
til en videregående skole."
Retten kom altså til at skolen hadde
utvist uaktsomhet, idet de kravene skadelidte med rimelighet kunne
stille til skolen, ble tilsidesatt.
Dommen fra Sarpsborg tingrett ble ikke
påanket. Den er dermed rettskraftig.
(Utdanning nr. 2/05)