– Ensidig om velferdsstaten

Lærere og skoleledere som tar i bruk Finansdepartementets undervisningsopplegg om velferdsstatens utfordringer, har et stort ansvar for å unngå å bli megafon for et bestemt politisk syn.

Det sier Magnus E. Marsdal, styreleder i Manifest analyse, i en kommentar til innholdet i det nye undervisningsopplegget, som tar utgangspunkt i Perspektivmeldinga 2013. Perspektivmelding tar for seg rammer og utfordringer for en bærekraftig politikk i et langsiktig perspektiv, og ble lagt fram av finansminister Sigbjørn Johnsen 11. februar. Her listes opp hvilke valgmuligheter vi har i møte med utfordringene, spesielt hvordan Norge skal møte eldrebølgen.

 

- En ting er at alle må jobbe mer. Men det nevnes knapt at økte skatter kan løse framtidas utfordringer. Undervisningsopplegget nærmest usynliggjør den skattebaserte velferdsstrategien Norge hadde stor suksess med på 1900-tallet, sier Marsdal til Utdanning. 

 

- Hva synes du om at Finansdepartementet går inn skolen med undervisningspakka?

- Det er bra med opplysning om store økonomiske spørsmål i skolen. I forbindelse med Perspektivmeldinga som er politikk fra a til å, har imidlertid finansministeren latt seg friste til å propagandere for bestemte sannheter. Da må vi være forberedt på at en finansminister for Fremskrittspartiet kan gjøre det samme. 

- Hva mener du med det?

-Undervisningsopplegget kunne framhevet argumentene for og mot handlingsregelen. Hadde en finansminister fra Frp gjort det på samme måte som Sigbjørn Johnsen, ville opplegget vært å tale mot handlingsregelen. Frp mener jo at handlingsregelen står i veien for utvikling av velferdsstaten. Dermed ville det bli ei utfordring for lærere viss pensum ble endra hvert fjerde år, avhengig av hvilket politisk syn den sittende statsråd har.

 

-Ville ikke det få lærerne til å bli mer politisk bevisste og bedre orienterte?

– Utfordringer og valgmuligheter for videreutvikling av velferdsordningene er et vanskelig og komplisert felt. Med et ensidig statlig opplegg som framstår som nøytralt, vil lærere bli fristet til å bruke opplegget. Dermed blir det noe «nordkoreansk» over opplegget, sier Magnus E. Marsdal.