Elever utfordret statsministeren
Elever fra femte, sjette og sjuende klasse fra Smeaheia skole i Sandnes i Rogaland utfordret statsminister Kjell Magne Bondevik på en konferanse om verdier i skolen. Bondevik unngikk flere ganger å svare ved å vise til kommunene.
Møtet fant sted på konferansen, "Ungt engasjement kan forandre verden!" om verdier i skolen, som ble holdt i Stavanger fredag 24. oktober.
- Spør kommunepolitikerne
- På vår skole er doene så stygge at vi ikke orker å gå på dem Hvorfor får ikke skolen mer penger, spurte Anders Skretting.
- Vi har foreslått å øke bevilgningen til kommune med 4 milliarder kroner. Jeg håper det vil føre til at kommunene bevilger mer til skolen. Ta det opp med kommunepolitikerne, svarte Kjell Magne Bondevik.
Da han senere fikk spørsmål om hvorfor skolefritidsordningen var så dyr at mange ikke har råd til den, var svaret igjen at det var opp til kommunene. Som svar på Nicole Egelands spørsmål om hvorfor regjeringen ikke sørget for at det var nok barnehageplasser, ga Bondevik nok en gang kommunene skylden.
Fattigdom og miljø
Anders Bredenbekk Bjørnson ville vite hvorfor Norge som ett av verdens rikeste land ikke gir mer penger til de fattige. Det spørsmålet likte statsministeren, for hans spontane reaksjon var: - Bra!
Vi gir 4 milliarder til fattige land. Men jeg er enig i at det bør økes. Dessverre er det også noen fattige i Norge. Vi har laget en plan for å trappe opp bevilgningene til dem.
- Det er mye dårlig miljø rundt omkring. Hvordan kan vi forbedre miljøet, lurte Harald Nyhus Thomassen på, mens Nicole Egeland spurte hva statsministeren ville gjøre med tobakk- og alkoholproblemet. Hvorfor kan dere ikke bare forby det, ville hun vite.
- Det er ikke lett å stoppe salg av narkotika selv om vi prøver å kontrollere ved grensene. Det er ikke lett å forby salg av tobakk og alkohol, svarte Bondevik. Hvorfor en statsminister ikke kan forby rusmidler, er det kanskje ikke så lett å forstå for en femteklassing.
Krig og terror
- Det er så mye krig og elendighet i verden. Hva kan vi gjøre for å stoppe dem, spurte Live Hetland.
- Det oppstår hat mellom mennesker som fører til krig. Det mest alvorlige nå er terror, noe det som skjedde i World Trade Center er et eksempel på. Langvarig undertrykkelse kan være årsak til terrorisme. Vi må begynne å oppdra barn til forsoning i områder som er preget av hat, var svaret.
- Elevene var veldig stolte og fornøyde etter spørretimen, forteller klassestyrer og elevrådskontakt Tor Isene. - Spørsmålene ble godt forberedt på forhånd. Elevene har stilt spørsmålene på vegne av medelevene og vært ambassadører for klassene sine.
Vi synes det er svært viktig med elevmedvirkning og prøver å trekke elevene med i prosessene, sier Isene.