Elever skal fortelle hvordan de opplever å bli inkludert i normalskolen
8000 danske elever fra 5. og 7. klasse skal delta i en undersøkelse for fortelle hvordan de opplever at elever som er flyttet fra spesialskoler til normalskoler blir inkludert i sin nye klasse.
Dette er et av 10 prosjekter til i alt 29 millioner danske kroner. Danmarks Lærerforening (DLF) har ventet på prosjektet og er veldig positiv til innholdet, skriver folkeskolen.dk. 400 klasser er valgt ut og skal svare på spørsmål om inkludering de siste tre årene. Noen klasser vil også bli observert fortløpende.
I Danmark har myndighetene fattet flere vedtak de siste årene som har hatt som formål å flytte elever tilnormalskolen, og bruke mindre penger på spesialskoler.
Undersøkelsen gjøres blant elever som er flyttet fra spesialskoler til normalskoler, eller elever som har vært innom spesialskoler, men som er flyttet tilbake til en normalskole til tross for en funksjonshemming.
Den gjøres også blant elever som har fått elever fra en spesialskole inn i sin klasse for å finne ut hvordan de opplever at disse nye elevene blir inkludert i den nye klassen.
Dette er bare ett av ti prosjekter som skal gjennomføres i skolen.
-
Les mer om prosjektene på folkeskolen.dk her
– Vi har ventet lenge på dette. Det er godt å se at de skal se på så mange spennende ting i skolen. Dette virker veldig bra, sier formann for skole- og utdanningspolitikk i DLF, Bjørn Hansen.
Han synes det er bra at de har valgt å spørre elevene, ettersom dette er et felt som ikke er godt nok kjent. En del av strategien er å lage en nettside hvor informasjonen som er samlet inn legges ut, og det skal arrangeres seminarer, konferanser og nettverkssamlinger.
Les Utdannings saker om [LENKE]