Elevenes bruk av PC på eksamen
Som lærer og leder i videregående skole så kjenner jeg igjen argumentene både her og hos studentene som ønsker bruk av PC.
- Dette er en kommentar til artikkelen "La studenter bruke datamaskin under eksamen"
Jeg har ingen problemer med å være enig i argumentasjonen i seg selv, men det er også viktig at man ikke overser den problemstillingen som vi i videregående står overfor etter innføringen av "alle hjelpemidler tillatt" på eksamen.
I alt for stor grad fører dette til besvarelser som i beste fall er klipp og lim fra masse kilder og uten kildehenvisning (eller god kildekritikk), i verste fall er ferdigskrevne artikler som leveres under eget navn, kanskje oversatt med Google Translate e.l. Det vil si at vi ofte får besvarelser som ikke dokumenterer hva eleven/kandidaten kan prestere faglig, kun teknisk. Den eneste sikre måten man kan unngå dette på, er at skolen låner ut rene, kontrollerte skolepcer under prøver/eksamener, noe som er helt umulig praktisk, da vi ville hatt behov for flere hundre ekstra maskiner til det på f. eks vår skole.
Dette har bl.a. resultert i at flere og flere eksamener gjennomføres todelt, en del uten hjelpemidler, en del med. Problemet med bruk av datamaskin på prøver/eksamener er derfor, i skoleverket og i høyere utdanning, slik jeg ser det, ikke relatert til skjønnskrift, layout, enkel redigering osv, men til at praksis viser at verktøyet pc av mange brukes helt feil - bevisst eller mer ubevisst, og at vi må ha en bedre kvalitetssikringsmulighet på plass for at vi skal sikre at vi måler det vi ønsker.
Da sikrer vi oss rettferdighet for de studentene som er gode nok til å bruke PC som skriveverktøy primært.
Det kan da argumenteres for at skoleverket må lære opp elevene til å bruke verktøyet riktig, og dette tas svært alvorlig de fleste steder, men utfordringene på det området er også store, ikke minst fordi norsk skole har liten tradisjon for definering av forskjellen på dårlig kildebruk, vanlig juks og rent plagiat.