Elevene tas lite med i planlegging

Elever i grunnskolen er lite fornøyd med hvordan de blir tatt med på råd av læreren i planlegging av opplæringa. Resultatene fra Elevinspektørene viser at elevmedvirkning er det området hvor skolene har størst forbedringspotensial.

Resultatene fra Elevinspektørene, den nettbaserte spørreundersøkelsen hvor elever er pålagt å si hva de mener om visse sider av skolen, er nå publisert på skoleporten.no.
 
Elever i 7. og 10. klasse sa i vinter hva de mener om motivasjon, trivsel, mobbing, elevmedvirkning, elevdemokrati og fysisk læringsmiljø. På en skala fra 1 til 4, er landsgjennomsnittet for begge årskullene lavest for elevmedvirkning, med en skår på 2,2. Det er litt lavere enn for det fysiske miljø som 10. klassingene gir 2,4 og 7. klassingene 2,6.
 
På skalaen fra 1 til fire betyr 1 ikke i det hele tatt, 2 i noen fag, 3 i mange fag og 4 i de fleste fag.
 
Minst innflytelse på arbeidsplaner
Elevene er bedt om å vurdere forskjellige former for medvirkning. De gir lavest skår på spørsmålet om de har muligheter for å være med på å lage arbeidsplaner i fagene. 7. klassingene gir lærerne 1,6, mens 10. klassingene gir 1,7.
 
De andre spørsmålene elevene på barnetrinnet har svart på er om de får velge mellom ulike oppgavetyper i fagene og om de får være med og bestemme hvordan de skal arbeide med fagene. Svarene på henholdsvis 2,5 og 2,4 viser at 7. klassingene er noe mer fornøyd med innflytelsen på disse områdene.
 
Elevene i 10. klassene har svart på sju spørsmål om elevmedvirkning. Foruten spørsmålet om de får være med på å lage arbeidsplaner, er det spurt (svarskår i parentes) om de bruker skriftlige planer i det faglige arbeidet (2,8), om de kjenner målene i de forskjellige fagene (2,4), om de har fått opplæring i hvordan de kan påvirke i arbeidet med fagene (2,3), om det er mulig å velge mellom ulike oppgavetyper i fagene (2,2) og om det er mulig å være med å vurdere eget arbeid (2,1).
 
På skoleporten.no ligger resultatene fra elevundersøkelsen ved den enkelte skole, kommune og fylke.