Dramatisk fall i søkningen til LærerIKT

Bare 3.400 lærere fra grunn- og videregående skole har meldt seg på til dataopplæringskurset LærerIKT om starter i høst. Tilsvarende tall i fjor var 12.500 søkere. - Årsaken er at de øremerkede midlene fra staten er borte, sier informasjonsansvarlig for L

- Skolene har ikke lenger råd til å la lærerne gå på kurs, tilføyer hun.
Vasby mener departementet svikter når det det ene året går inn for storstilt satsing på IKT, for så å sørge for bråstopp ved halvgått løp.
 
- I sin nyttårstale for halvannet år siden sjarmerte statsminister Bondevik lærerne ved å love 40.000 lærere etterutdanning i IKT i løpet av 2003.
 
Ved oppstart for to år siden ble prosjektet lansert som et utviklingsprogram over tre år som det skulle bevilges 120 millioner kroner til. Departementet har muntlig uttalt at prosjektmidlene til kompetanseheving innen pedagogisk bruk av IKT vil komme til å øke, fra 30 millioner i fjor, til 60 millioner i år, sier Vasby.
 
Trine Merete Vasby opplyser at Utdanningsdepartementet i tillegg til å fjerne øremerkingen av midler til LærerIKT har redusert kraftig i den totale budsjettramma for opplæring. En god del av midlene er dessuten bundet opp i stipend til norsk, matematikk og samisk. Alt dette betyr at det blir mindre penger til LærerIKT.
 
Hun tilføyer at saken blir ekstra sørgelig fordi evalueringen av LærerIKT blant samtlige deltagere viser at de finner kurset nyttig, relevant og, nettopp, lærerikt.
 
- Nå får vi telefoner fra fortvilte lærere som ikke får være med på LærerIKT fordi rektor ikke får penger til å dekke kursavgiften, sier Vasby.
Hun mener at frafallet av søkere til LærerIKT bekrefter at statlige stimuleringstiltak i skolen virker, men at departementet aldri oppnår noe dersom det ikke følger penger med.
 
Positiv erfaring
Rektor Dag Eriksen ved Høyenhall skole i Oslo bekrefter overfor Utdanning at LærerIKT er et bra kurs.
 
- Hele personalet på over 50 har fått dataopplæring gjennom LærerIKT i år, de siste avsluttet opplæringen i mars. Det har vært slitsomt og spennende, men har gitt personalet en samlet kompetanseheving. Sammen med satsingen Oslo kommune gjør på å utstyre skolene med maskiner og nettverk, føler vi oss godt rustet i forhold til IKT.
 
- Men det er klart at uten en felles kompetanseheving og god skolering av lærerne blir det ingen god IKT-undervisning ved skolen, sier Eriksen.