Doktorgrad om digitalisert musikkundervisning

Digitalisert musikkundervisning er tema når førstelektor Petter Dyndahl disputerer til doktorgraden 14. desember. Dyndahl har blant annet tatt utgangspunkt i at teknologiseringen fører til at flere musikalske fenomener framstår som nye og delvis motsigels

Dyndahls avhandling har tittelen "Om digitalisert musikkundervisning, dens diskursivitet og (selv)ironi". Disputasen finner sted i Universitetet i Oslos aula.
 
Forskningsarbeidet tar utgangspunkt i en kulturell endring i både musikkliv og skolens musikkfag de siste tiårene. Kulturformer, estetikk og utdanning er gjennomgripende teknologisert, noe som gjør at flere musikalske fenomener framstår som nye og delvis motsigelsesfylte.
 
På dette grunnlaget tematiserer og analyserer Petter Dyndahl digitalisert musikkundervisning. Han tar utgangspunkt i historiske, estetiske, kulturelle og sosiale aspekter ved musikkteknologien, samt hvordan den manifesteres i læringsteori, musikkpedagogikk og -didaktikk.
 
Dernest tolker Dyndahl musikkteknologi og informasjonsteknologisk utdanningspolitikk. Endelig har han som mål å gi et overblikk over digitalisert musikkundervisning i forhold til teori og praksisformer som anerkjenner dens sammensatte og flyktige karakter.
 
Så langt beholdningen rekker fås avhandlingen ved henvendelse til Institutt for musikk og teater, Harald Schmedling, tlf.: 22 84 44 28.
 
Dyndahl er født i Trondheim i 1957 og er cand.philol. fra Universitetet i Trondheim. Han er ansatt som førstelektor i musikk ved Høgskolen i Hedmark, Avdeling for lærerutdanning, hvor han har vært siden 1986. Han har vært tilknyttet Universitetet i Oslo, Institutt for musikk og teater, med sitt doktorgradsprosjekt. Dyndahl er også komponist av samtidsmusikk.
 
(yt)