Clemet vil vise fram skolene på nettet

Utdanningsminister Kristin Clemet (H) vil vite mer om hva som foregår i skolen. Derfor vil hun sluse hele Skole-Norge inn i en kvalitetsportal med innsyn for alle.

Forslaget er på høring, men i Dagsavisen i dag skriver statsråden at Utdanningsdepartementet er i gang med å lage "en detaljert beskrivelse av hvordan portalen skal fungere i praksis" og at den skal være klar til skolestart 2003/04.
 
Portalen kommer fordi halvparten av landets kommuner og fylkeskommuner ikke har klart å opprette et rapportsystem om kvaliteten i skolen.
 
Så langt i debatten om Kvalitetsutvalgets forslag er det ingen som er uenig i at det må bli mer åpenhet om hva som skjer i skolen. Det store stridsspørsmålet er hvordan åpenhet skal praktiseres og om visning av elevresultater på Internett fremmer kvalitet i skolen.
 
Forslaget om en slik nettportal kommer fra Kvalitetsutvalgets delutredning om hvordan rammeverket for den nasjonale skolevurderingen bør være. Portalen er et av de mest håndfaste forslagene fra utvalget. Det skal gi alle interesserte anledning til å klikke seg inn for å finne opplysninger om nasjonale prøver og brukerundersøkelser og kunne sammenligne skoler. 
 
Årets tilstandsrapporter fra de statlige utdanningskontorene viser at bare en av tre kommuner og to av tre fylkeskommuner har utviklet indikatorer for kvalitet i opplæringen. Rapportene viser at bare halvparten av kommunene bruker nasjonalt kartleggingsmateriell og karakter- og læringsstøttende prøver i matematikk og engelsk i grunnskolen. Det kan derfor virke som om kvalitetsutvalget ved hjelp av nettportalen vil tvinge kommuner og fylkeskommuner til å arbeide mer systematisk med kvalitet.
 
Rangering
Selv om utvalget fraråder at de publiserte opplysningene skal føre til at skolene blir rangert, er det få som tror at det ikke blir slik. Utvalgsmedlem Martin Nielsen mener at det er overhengende fare for at portalen vil gi uønskede og utilsiktede virkninger.
 
I en mindretallsbemerkning i Kvalitetsutvalgets forslag hevder han at "Til tross for at flertallet legger opp til at portalen kun skal gi anledning til sammenligning i forhold til enkeltindikatorer, vil det likevel være uproblematisk for eksterne selv å foreta en helhetlig sammenligning eller rangering av lærestedene på bakgrunn av det tallmaterialet som presenteres i portalen".
 
Han trekker fram at erfaringer fra andre land viser at offentliggjøring av testresultater fører til at mediene forsøker å rangere lærestedene. Nielsen hevder at en slik utvikling vil føre til a- og b-skoler og at både lærere og elever vil sky skoler med b-stempel.
 
Videre mener han forslaget vil føre til et karakterpress på elevene, fordi de ikke vil til skoler som skårer dårlig. "Dette problemet vil være særlig alvorlig i fylker hvor man praktiserer fritt skolevalg ved opptak til videregående skole. Det er i seg selv et mål å unngå karakterpress i ungdomsskolen med tanke på det psykososiale skolemiljøet," skriver Nielsen i sin kritiske merknad til kvalitetsportalen.
 
Nilesen foreslår derfor at resultater fra lærestedene ikke offentliggjøres på nettet, men at det kan holde med at foreldre og elever får vite resultatene uten mulighet til å rangere lærestedet i forhold til andre steder.