Clemet vil vise fram skolene på nettet
Utdanningsminister Kristin Clemet (H) vil vite mer om hva som foregår i skolen. Derfor vil hun sluse hele Skole-Norge inn i en kvalitetsportal med innsyn for alle.
Portalen kommer fordi halvparten av landets
kommuner og fylkeskommuner ikke har klart å opprette et
rapportsystem om kvaliteten i skolen.
Så langt i debatten om Kvalitetsutvalgets
forslag er det ingen som er uenig i at det må bli mer
åpenhet om hva som skjer i skolen. Det store
stridsspørsmålet er hvordan åpenhet skal praktiseres
og om visning av elevresultater på Internett fremmer kvalitet
i skolen.
Forslaget om en slik nettportal kommer fra
Kvalitetsutvalgets delutredning om hvordan rammeverket for den
nasjonale skolevurderingen bør være. Portalen er et av de
mest håndfaste forslagene fra utvalget. Det skal gi alle
interesserte anledning til å klikke seg inn for å finne
opplysninger om nasjonale prøver og brukerundersøkelser
og kunne sammenligne skoler.
Årets tilstandsrapporter fra de statlige
utdanningskontorene viser at bare en av tre kommuner og to av tre
fylkeskommuner har utviklet indikatorer for kvalitet i
opplæringen. Rapportene viser at bare halvparten av kommunene
bruker nasjonalt kartleggingsmateriell og karakter- og
læringsstøttende prøver i matematikk og engelsk i
grunnskolen. Det kan derfor virke som om kvalitetsutvalget ved
hjelp av nettportalen vil tvinge kommuner og fylkeskommuner til
å arbeide mer systematisk med kvalitet.
Rangering
Selv om utvalget fraråder at de
publiserte opplysningene skal føre til at skolene blir
rangert, er det få som tror at det ikke blir slik.
Utvalgsmedlem Martin Nielsen mener at det er overhengende fare for
at portalen vil gi uønskede og utilsiktede virkninger.
I en mindretallsbemerkning i
Kvalitetsutvalgets forslag hevder han at "Til tross for at
flertallet legger opp til at portalen kun skal gi anledning til
sammenligning i forhold til enkeltindikatorer, vil det likevel
være uproblematisk for eksterne selv å foreta en
helhetlig sammenligning eller rangering av lærestedene på
bakgrunn av det tallmaterialet som presenteres i portalen".
Han trekker fram at erfaringer fra andre land
viser at offentliggjøring av testresultater fører til at
mediene forsøker å rangere lærestedene. Nielsen
hevder at en slik utvikling vil føre til a- og b-skoler og at
både lærere og elever vil sky skoler med b-stempel.
Videre mener han forslaget vil føre til
et karakterpress på elevene, fordi de ikke vil til skoler som
skårer dårlig. "Dette problemet vil være særlig
alvorlig i fylker hvor man praktiserer fritt skolevalg ved opptak
til videregående skole. Det er i seg selv et mål å
unngå karakterpress i ungdomsskolen med tanke på det
psykososiale skolemiljøet," skriver Nielsen i sin kritiske
merknad til kvalitetsportalen.
Nilesen foreslår derfor at resultater fra
lærestedene ikke offentliggjøres på nettet, men at
det kan holde med at foreldre og elever får vite resultatene
uten mulighet til å rangere lærestedet i forhold til
andre steder.