Clemet åpner for friskoler
En ny lov om friskoler er ute til høring. Det åpnes for å øke statsstøtten fra 85 til 90 prosent og skolene skal vurderes ut fra kvalitet og innhold og ikke som nå ut fra livssynsmessige, etiske eller pedagogiske formål. Statsråd Clemet mener offentli
Det finnes i dag to grupper privatskoler i
Norge, de som mottar 85 prosent tilskudd etter privatskoleloven og
de som ikke mottar statsstøtte. Ved den førstnevnte type
privatskole har lærerne etter privatskoleloven paragraf 16
rett til lønns- og arbeidsvilkår som offentlig skole. Et
ikke ubetydelig antall lærere gjør seg ikke nytte av
denne rettigheten. I den andre gruppen som ikke får
statsstøtte har lærerne ingen rettigheter utover det de
avtaler seg fram til på den enkelte arbeidsplass.
Spørsmålet er om paragraf 16 blir videreført i den
nye loven om friskoler.
De private skolene i Norge er ikke medlem i
noen arbeidsgiverorganisasjoner slik som i Sverige og Danmark.
Så lenge det er slik må forhandlingene om tariffavtale
foregå med hver enkelt skoles styre, en situasjon som ikke
sikrer lærerne like lønns- og arbeidsforhold.
- Vi vil kjempe for at lærere i private
skoler, automatisk vil komme inn under felles tariffavtale og
lønns- og arbeidsforhold, uttaler nestleder i
Utdanningsforbundet Per Aahlin. I så fall vil en lærer
hvis han er medlem i Utdanningsforbundet, ikke kunne bli
lønnet under det som er avtalt i tariffavtalen.
Eksplosiv utvikling
I Sverige har friskolene hatt en eksplosiv
utvikling siden de ble innført på 90-tallet. I
Stockholm-området er ca. 12 prosent av skolene friskoler.
- Lärarförbundet har hele 12 000
medlemmer i friskoler og private barnehager. Det er en stor gruppe
medlemmer som vokser hele tiden, for friskoler dukker opp som
paddehatter. Det er et mål for oss at lærerne har de
samme arbeidsvilkår, ansettelsesvilkår i friskolene som i
de offentlige skolene og minst samme lønn - men vi synes ikke
det gjør noe om lønnen er bedre enn i offentlig skole,
sier ombudsmann Ove Johansson i Lärarförbundet. De
fleste, men ikke alle, friskolene er tilsluttet en
arbeidsgiverorganisasjon som Lärarförbundet forhandler
fram tariffavtale med. Disse skolene har tariffavtaler som er
ganske lik dem i offentlig skole. Men fortsatt er det 20 prosent av
skolene som ikke har inngått tariffavtale.
- Vi har problemer med enkelte friskoler som
ikke vil inngå tariffavtaler. Det gjelder framfor alt kristne
frikirkelige skoler. Medlemmene der er ofte selv kristne og vil
ikke lage bråk, sier Johansson og legger til at
Lärarförbundet har hatt en tre års-kampanje for
å få skolene til å inngå tariffavtaler.
- Blir lærernes rettigheter like godt
ivaretatt i friskolene som i offentlig skole?
- I de fleste tilfellene lykkes vi. Men det er
en svakhet at lærerne i friskolene ikke er like velorganiserte
som i kommunene. Det gjør at arbeidsgiver ofte kan herje
fritt. Folk våkner ikke før problemene dukker opp. Og det
er vår oppgave å skolere dem og organisere dem. Det er
klart at det koster lærerorganisasjonene mer ressurser og tid.
Det er viktig at fagforeningene er tidlig ute og i beredskap.
- Har den offentlige skolen hatt godt av
konkurranse fra private?
- Det tror jeg ikke. Vi har hatt en hard
økonomisk periode i svensk skole med store nedskjæringer.
Men noen friskoler har nye pedagogiske modeller som har vært
positive og som den offentlige skolen har lært av.
Det pågår en stor debatt i Sverige
om friskolene skal ha rett til å tjene penger.
Spørsmålet er om det vil være mulig å tjene
penger på offentlige midler for friskolene som i Sverige er
fullt ut statsfinansiert, mens de offentlige skolene
ikke kan, sier Johansson.
Ny lov om friskoler:
Clemets forslag:
- Blandet erfaring
Eva Nærby, nestleder i
Utdanningsforbundet Oslo sier at Utdanningsforbundets erfaring med
private skoler er blandet. Noen private skoler driver i tråd
med lov og avtaleverk, andre gjør det ikke.
- Vi har eksempler på skoler som
omgår tariffavtaler og arbeidsmiljøloven. En privatskole
ville si opp en lærer fordi han var mye syk selv om
læreren stilte med sykmelding. En annen skole siler ut elevene
ved opptak for å unngå de mest problematiske.
Uakseptabelt, da skolen skal være åpen for alle,
påpeker hun.
Nærby er uenig med statsråd Clemet i
at offentlige skoler blir bedre av å få konkurranse.
- Den offentlige skolen er glimrende som den
er. Det er politikerne som ikke er gode nok. Det som ville
fått skolene til å bli enda bedre er å få
støtte fra arbeidsgiver og ikke bare klaging. Skolen må
få rammemuligheter til å få gjort det man forventer
av skolen.
- Clemet hevder det kan redde grendeskoler
fra nedlegging dersom de blir private?
- Politikere trekker stadig fram at i Norge
bruker vi så mange penger per elev. De bør ta fram
norgeskartet og se hvor det er skoler. Det er myndighetenes plikt
å opprette skoler der folk bor. Små skoler koster mer enn
store. Å gjøre grendeskolene om til privatskoler vil
være en ansvarsfraskrivelse.
Nærby har ikke tro på at det er
grobunn for mange private skoler i Norge. - Jeg tror ikke det
sitter en masse entusiaster klar til å opprette skoler. Det
vil være en begrenset interesse. Brukerundersøkelser
viser dessuten at 80 prosent av foreldrene er fornøyde med
skolen. Til tross for sulteforing, er skolen bra. Men hvis man
utarmer den offentlige skolen og stadig snakker om hvor dårlig
den er, kan det hende folk tror den ikke er så bra.
- Foreldre i Oslo har beregnet at noen
skoler får mindre penger per elev enn privatskoler. Kan det
føre til at det blir flere privatskoler?
- Hvis det er riktig at noen av skolene i Oslo
får mindre penger per elev enn de private, er det alvorlig og
bør være et varsku til politikerne. Hvis regnestykket er
riktig, bør alle skoler i Oslo bli private slik at de får
øremerkede midler. Så er vi tilbake til 1970-tallet, sier
Nærby.
- Skrikende behov for muslimsk skole
Misnøye blant muslimske foreldre over
kristendoms- og livssynsfaget (KRL) er bakgrunnen for at muslimske
foreldre strømmer til Urtehagen skole.
- Mange muslimske foreldre er frustrert over
KRL-faget, over at de ikke får velge. De opplever å ikke
bli ikke møtt med forståelse, sier Unn Kristin Syverud,
inspektør ved den muslimske grunnskolen Urtehagen i Oslo,
landets eneste muslimske grunnskole i Oslo.
- Mange synes denne skolen gir en fin mulighet
til å bli imøtekommet på sin muslimske identitet. De
sier at de ellers ville sendt barna tilbake til hjemlandet for
å gå på skole. Fellesnevneren for foreldrene er at
de er engasjerte og følger med. Det er ingen problemer å
få dem til å møte opp på
foreldremøter.
- Hadde det vært behov for denne
skolen om vi ikke hadde hatt KRL-faget (kristendom med
livssynsorientering)?
- Jeg tror nok vi ville ha startet likevel.
Men behovet hadde ikke vært så skrikende. Det har hendt
vi har hatt besøk av rasende foreldre med KRL-boken i
hånden som har bedt om at deres barn må få gå
her.
Den muslimske skolen startet opp etter
initiativ fra Trond Ali Linstad, høsten 2001 med tre klasser.
Neste høst planlegges utvidelse med et fjerde skoleår og
deretter gradvis til tiende som den er godkjent for. Hittil har
skolen 75 barn fra ulike asjonaliteter, men foreldre står i
kø. Hele 60 barn har søkt første klasse fra neste
år. Barn som er født i 1998 og -99 meldes inn allerede,
opplyser Syverud. Foreldrebetalingen er 500 kroner i måneden
for skole og det samme beløpet for skolefritidsordningen.
Rektor Trond Ali Linstad opplyser at prisen er satt for lavt og vil
bli oppjustert.
Å være muslim er ingen betingelse
for å være lærer ved skolen. Syverud er selv ikke
muslim, trosspørsmål og religionsundervisning overlater
hun til de lærerne som er muslimer. Hun tok jobben fordi hun
syntes det var spennende å være med å starte en
skole. - Men hvis vi får kvalifiserte søkere til
lærerstillingene med muslimsk bakgrunn, vil vi
selvfølgelig vurdere dem nøye, sier Syverud.
- Foreldrene synes ikke det er noe problem at
læreren ikke er muslim. De er opptatt av at skolen skal
være ordentlig og at det er flinke folk som underviser.
Miljøet er åpent og tolerant.
De fleste, men ikke alle, lærerne har
lærerutdanning. Alle er imidlertid vant til å jobbe i
skoler med mange innvandrere. Skolen har også noen
tospråklige lærere, både for å kunne gi noe
støtte på morsmålet og kunne kommunisere godt med
foreldrene.
Syverud opplyser at skolen følger den
vanlige tariffavtalen for lærere og at lønns- og
arbeidsforholdene er mest mulig lik offentlig skole. Undervisningen
er også den samme med to unntak: Det undervises i islam og
ikke i KRL. Elevene får noe undervisning i arabisk fra
første klasse for å kunne lese Koranen på
arabisk.
Syverud mener barna blir bedre integrert i det
norske samfunnet enn som elever ved en vanlig skole hvor de kan
oppleve å falle utenfor på grunn av språk og
religion.
- Erfaringer fra andre nordiske land viser at
muslimske barn får en indre trygghet på seg selv ved
å gå på muslimsk skole. En del barn føler seg
veldig feil i vanlig skole, de har feil språk og feil
religion. Her får de aksept på at det å være
muslim er fint. En undersøkelse fra Sverige viser at
særlig jenter får selvtillit. Det kan på lengre sikt
være integreringsfremmende at vi møter dem på deres
språk og religion. Skolen prøver også å
opprette vennskapsklasser ved andre skoler og invitere andre
skolebarn til Urtehagen.
- Dette står jeg for. Hvorfor skal ikke
muslimer ha et eget skoletilbud? Det er bra med et slikt
skoletilbud for "proteksjonistiske" foreldre. Det kan lokke dem ut.
Her kommer foreldrene på foreldremøtene fordi de
føler seg trygge. De er veldig engasjerte og spør "er
dette bra nok?" De er opptatt av at denne skolen ikke skal
være dårligere og at den gir barna de samme mulighetene
som vanlig offentlig skole.
Om Syverud er positiv til den muslimske
skolen, synes hun ikke noe om Clemets forslag om friskoler.
- Jeg tror ikke Clemets forslag er bra. Det er
fare for at det blir en uthuling av enhetsskolen. Jeg vil ikke ha
et skolesystem for bare dem som har penger. Jeg mener vi bør
være restriktive når det gjelder privatskoler. De må
representere et alternativ, og ikke slik at folk kan starte på
ethvert grunnlag.
- Det sier du som selv jobber på en
privat skole?
- Ja, jeg er her fordi jeg mener den er
riktig. Dette er en verdensreligion som søker om en skole for
alle sjatteringer av islam. Det er ingen sektskole. Ingen andre har
samlet alle muslimer i en skole, ikke engang i Sverige eller
Danmark.
Skylder på Giske
- Vi er i utgangspunktet positive til en ny
privatskolelov. Vi mente tidligere at den nåværende loven
var god nok, men da det ble så mye turbulens rundt
godkjenningen av nye skoler under statsråd Giske, ser vi
behovet for å endre loven, sier Torgeir Flateby,
generalsekretær i Kristne Friskolers Forbund (KFF). Han er
særlig opptatt av at det fortsatt skal være mulig å
få støtte til skoler med religiøs og etisk
målsetting og til Steiner- og Montesorri-pedagogikk.
- Har KFF noen gang vurdert å melde
seg inn i en arbeidsgiverorganisasjon som organisasjonene kan
forhandle med om tariffavtaler og arbeidstid?
- Nei, det har aldri vært reelle
drøftelser om å gå inn i en
arbeidsgiverorganisasjon. Enkelte skoler har avtaler med de
eksisterende organisasjonene. Det har ikke vært fristende opp
gjennom årene å inngå tariffavtaler når
lærerorganisasjonene stort sett har uttrykt seg veldig kritisk
til private skoler og til de kristne skolene især. Det har
gjort at det har vært litt surt klima. Når det gjelder
tariffavtaler følger vi spillereglene. Hvis halvparten av
lærerne krever det, vil vi gå med på å
inngå avtale.
- Men dersom skolene ikke har en felles
tariffavtale, kan det åpne for ulik lønn og
arbeidstid?
- Det heter i loven at man "har rett til"
samme lønn som i offentlig skole. Mange skoler har det. Men en
del ansatte har gitt avkall på deler av lønnen. Det kan
bety at det er litt forskjellig avlønning. Noen skoler har
vært nødt til å drive en dugnad hvis man skulle
få endene til å møtes. Jeg er spent på hvordan
dette vil fungere i en ny lov. Vi er ikke lei oss for at mange
ansatte har vært villige til å gi avkall på
lønn, men det burde ikke vært nødvendig, sier
Flateby.
- Kan svekke offentlig skole
- Vi er skeptiske til at det åpnes for
flere privatskoler. Uansett må det være en forutsetning
for å få offentlig støtte at lærerne har samme
tariffmessige rettigheter som de har i offentlig skole. Det vil
være Utdanningsforbundets oppgave å sikre, sier nestleder
i Utdanningsforbundet, Per Aahlin.
- Ser du for deg at det vil bli mange
friskoler når den nye loven blir vedtatt?
- Jeg ser ikke for meg at det er et stort
behov utover det som er i dag med skoler på livssyns- og
pedagogisk grunnlag. Jeg er ikke imot at det opprettes
religiøse skoler, men ser ikke behovet for at det blir et
stort marked. Men faren for at det vil svekke offentlig skole er
stor. Vår oppgave blir å styrke offentlig skole slik at
behovet faller bort. Friskoler kan også virke til fortrengsel
for offentlige skoler. Jeg frykter det kan fremme sentralisering av
offentlig skole. Det gjenstår å se, men jeg er skeptisk i
utgangspunktet.
- De kristne friskolene mener
lærerorganisasjonens sure og kritiske holdninger til
privatskolene er årsaken til at ikke alle har inngått
tariffavtaler?
- Det burde ikke være behov for egne
tariffavtaler for privatskoler. Det burde være automatikk i at
lærerne hadde tariffavtale. Utdanningsforbundet mener det er
en legitim rett til å ha alternativ skole på
religiøst og pedagogisk grunnlag forutsatt at de forholder seg
til læreplanen. Vi har ikke motarbeidet religiøse skoler
som KG. Men vi har sett eksempler på religiøse skoler som
vi stiller spørsmål om de har forholdt seg til
læreplanen og norsk lov. Har de for eksempel rett til å
nekte homofile lærere tilsetting, slik vi nylig har sett,
spør Aahlin
Dette brevet sendte Utdanningsforbundet til
UFD den 16.april:
Yrkesforbud for homofile lærere
Vårt Land skriver i et oppslag 13. april:
"Kristne friskoler nekter å ansette homofile". Og Kristne
Friskolers Forbunds (KFF) leder, Torgeir Flateby, bekrefter denne
holdningen og hevder at disse private skolene har rett til å
gjøre dette.
Utdanningsforbundet vil understreke overfor
Utdannings- og forskningsdepartementet at en diskriminering av
homofile arbeidstakere er uakseptabel.
Et slikt yrkesforbud for homofile
arbeidstakere strider for det første, etter vårt
skjønn, mot arbeidsmiljølovens bestemmelse, slik
professor Henning Jakhelln peker på. For det annet strider
dette også mot ideer om likeverd, menneskeverd og toleranse
slik de er nedfelt i generell del av læreplanen.
Utdanningsforbundet kan ikke se at
privatskoleloven gir hjemmel for å fravike hovedprinsippet i
arbeidsmiljølovens § 55. Vi ber departementet om å
klargjøre dette overfor skoleeier. Utdanningsforbundet ber
også om at dette eventuelt klargjøres i forbindelse med
forslaget til lov om frittstående skoler.