Bråk om arbeidsplasser på Nesodden videregående
På Nesodden videregående krangler lærerne og rektor om hva som kan defineres som "tilfredsstillende arbeidsplasser". En forutsetning for å kreve lengre tilstedeværelsesplikt av lærerne er at de både har tilfredsstillende arbeidsforhold og nødvendige hjelp
Klubbleder i Utdanningsforbundet ved skolen, Thor Nohr, gleder seg til å se utvidelsen, men kan ikke forstå at dette er nok til å gi samtlige lærere en tilfredsstillende arbeidsplass.
- Dersom arbeidsforholdene ikke er tilfredsstillende, vil de tillitsvalgte forhandle seg fram til at de som ikke har en tilfredsstillende arbeidsplass, mister tilstedeværelsesplikten, sier Nohr.
Han gir rektor ros for viljen til å komme lærerne i møte og forsøket på å løse situasjonen.
Det var før sommerferien at Arbeidsmiljøutvalget ved skolen, sammen med assisterende rektor, fastslo at arbeidsplassene ikke er tilfredsstillende sett i sammenheng med den nye arbeidstidsavtalen som forutsetter lengre tilstedeværelsesplikt på skolen.
- Arbeidsgiver må sørge for tilfredsstillende arbeidsforhold. Det kan ikke være slik at lærerne skal oppfylle den ene delen av den nye arbeidstidsavtalen ved å være lengre tilstede på skolen - og arbeidsgiver gå fri ved å unnlate å tilby tilfredsstillende arbeidsforhold, sier Nohr.
Rektor Heier sier på sin side at med de nye arbeidsplassene som skolen har lagt til rette for i sommer, så skal det mye til for at lærerne skal kunne si at plassene ikke duger.
Heier skulle likevel ønske seg klarere regler for hva som er "tilfredsstillende arbeidsplasser". Så langt står arbeidsgiver alene om å definere hva som menes med det.
Han tilføyer at skolen rent utstyrsmessig holder mål, blant annet med bærbar PC til samtlige lærere.
Nohr er enig med rektor i at skolen er godt teknisk utstyrt. Det er likevel beklagelig få telefoner til de nærmere hundre lærerne. Dette løser lærerne ved å bruke mobiltelefoner de betaler for selv.
Finnes ikke normer
Arne Olav Kristensen i avdeling for lønns- og arbeidsvilkår i Utdanningsforbundet sier at det ikke finnes retningslinjer for hva som menes med "tilfredsstillende arbeidsplasser og nødvendige hjelpemidler".
- Det som må være retningsgivende for arbeidsgiver, er at forholdene legges til rette slik at lærerne blir i stand til å arbeide på en skikkelig måte. Dette burde det være i arbeidsgivers interesse å ordne opp i, sier Kristensen. Han tilføyer at ved uenighet kan Arbeidstilsynet, som fører tilsyn med arbeidsplassen, kobles inn.
Kristensen mener at en lærer som arbeider deltid har samme krav til en tilfredsstillende arbeidsplass som en lærer i full stilling. Deltidslærere er ikke annenrangs lærere.
- Kravet om en tilrettelagt arbeidsplass for lærerne har økt betydelig med den nye arbeidstidsavtalen. Avtalen skal evalueres foran de nye forhandlingen i 2006 for å kartlegge om det har skjedd utvikling i forhold til forbedring av arbeidsplassene. Arbeidet er allerede startet opp. Det vil gi en oversikt over hvordan arbeidsgiver tar ansvaret og hvilke opptrappingsplaner som foreligger, sier Kristensen.
Han avslutter med at det ikke finnes en liste over hva som er "nødvendige hjelpemidler" for lærerne.
- Men det er åpenbart at lærerne ikke skal bruke eget utstyr og betale av egen lomme for å få gjort jobben sin, sier Kristensen.