– Påfallende lite om ledelse og styrers rolle i ny barnehagemelding
– Det står påfallende lite om ledelse og styrers rolle i den nye barnehagemeldinga. I lys av hvor stort fokus det er på lederrollen i skolen, synes ledelsen av barnehagene å være usynlige i denne meldingen, sier Nina Beate Jensen i Utdanningsforbundet.
Uttalelsen kommer etter at Stortingsmeldingen «Framtidens barnehage» ble lagt fram i dag.
– Mer og mer skal dokumenteres, det vil kreve mer av styrere og pedagogiske ledere. Kvaliteten i hverdagen må være det viktigste, sier Jensen.
I stortingsmeldingen går regjeringen inn for at grunnbemanningen lovfestes – men det skjer først i 2020.
– Det er tragisk at pedagogtettheten ikke er økt. Dette er nesten et tilbakeskritt, sier Jensen til Utdanning.
-
Her kan du lese hele Stortingsmeldinga (pdf)
Pedagogtetthet
– Vi trenger bemanningsnormen nå! Skal vi få kvalitet i barnehagen så må vi ha nok ansatte og flere pedagoger, vi kan ikke vente i sju år, det vil være helt tragisk, sier Nina Beate Jensen.
For å møte kravet til bemanning vil Barnehage-Norge ha bruk for 1800 flere årsverk, noe som anslås å ha en kostnadsramme på 830 millioner kroner.
Øie-utvalget har anbefalt 50 prosent pedagogtetthet. I Stortingsmeldingen går regjeringen inn for å opprettholde dagens norm som sier at det skal være én pedagogisk leder per 14–18 barn når barna er over tre år, og én pedagogisk leder per 7–9 barn når barna er under tre år og barnas daglige oppholdstid er over seks timer.
I tillegg skal hver barnehage ha en styrer som er utdannet førskolelærer.
Tilsyn til Fylkesmannen
Videre tar regjeringen sikte på at tilsynet med barnehagene skal flyttes fra kommune over til fylkesmennene.
– Det er bra at det tas grep om tilsynet. Men vi er usikre på hva de egentlig mener. Flere av forslagene i meldingen er bra, men de er diffuse. Det står blant annet at det skal vurderes om barn skal ha rett til å gå i forsvarlige grupper, og om barnets beste skal legges til grunn.
– Jeg tror at alle som jobber i barnehagen setter barnes beste i sentrum.
Egenart
– Barnehagens egenart og helhetlige læringssyn blir stadfestet, det synes jeg er positivt. I tillegg er jeg glad for at språkkartlegging bare skal gjennomføres ut fra en vurdering av behovet. Der har de hørt på profesjonen sine stemmer.
– Jeg har ikke rukket å sette meg inn i hele meldingen, men skal en få kvalitet i hverdagen og få gjort alle de fine tingene, kreves det nok kompetent personale som tar seg av vår fremtidige nasjonalressurs, sier Jensen.