Økonomiekspert: Kompetanse i barnehagene er veien til suksess
Å gi førskolelærere bedre lønn vil spare statskassa for store utgifter, mener økonomiekspert.
Det er Mari Reges, førsteamanuensis i økonomi ved Universitetet i Stavanger, klare tale til Aftenpostens lesere.
– Skal vi redusere økonomiske ulikheter og bekjempe at fattigdom går i arv, må vi satse på barnehagene. Skal grunnskolene bli bedre, må vi også satse på barnehagene, skriver hun
Rege begrunner påstanden ved å vise til undersøkelser fra USA der barn som har fått et trygt og stimulerende læringsmiljø i førskolealder har langt bedre forutsetninger for å klare seg i skolen og i arbeidslivet enn barn som ikke har fått de samme læringsvilkårene. De velutrustede barna tar høyere utdanning, har høyere lønn, eier oftere sitt eget hjem og er mindre representert i kriminal- og sosialstøttestatistikken. Samfunnet vil dermed spare penger på å gi førskolelærere høyere lønn, påstår Rege.
Gode poenger
Leder for seksjon barnehage i Utdanningsforbundet, Mimi Bjerkestrand, synes Rege har mange gode poenger.
– Undersøkelsene viser betydningen av å ha førskolelærere med kompetanse i barnehagene. Arbeidsgiverne i kommunene kan ta ansvar for at lønna til førskolelærerne blir bedre gjennom lokale forhandlinger og andre lønnsrelaterte tiltak, påpeker hun
Ifølge Rege stilles det ikke høye nok krav til den pedagogiske kompetansen i barnehagene.
– Barnehagene er et godt utgangspunkt for å sikre alle barn et trygt og inkluderende læringsmiljø. Men vi stiller for lave krav til pedagogtettheten i norske barnehager, og i tillegg klarer vi ikke engang å fylle disse stillingene med kvalifisert personell. Det vil lønne seg å gi førskolelærerne høyere lønn for å få flere dyktige pedagoger inn i barnehagene, skriver Rege
Det er Bjerkestrand enig i.
– Det har vært en manglende satsning på kvalitet og innhold i barnehagene. Når man nå bygger ut barnehagene i så stor grad må det også satses på å få flere førskolelærere. Skal man få flere førskolelærere må lønna økes, slår Bjerkestrand fast overfor Utdanning.