Nytt forskningsprosjekt for barnehagen
Det er et stort behov for å belyse hvordan barnehagene nå organiserer læring for barn, er noe av bakgrunnen for prosjektet.
«Ledelse for læring. Utfordringer for barnehager i Norge» er tittelen på et nytt forskningsprosjekt ledet av Ole Fredrik Lillemyr. Prosjektet finansieres med 14,5 millioner kroner, delvis gjennom PRAKUT-programmet.
Hovedspørsmålet prosjektet skal besvare er «Hvordan er barnehagenes økte ansvar for barns læring fulgt opp og ivaretatt i ulike former for styring og ledelse på barnehagesektoren», opplyser professor Ole Fredrik Lillemyr ved Dronning Mauds Minne, Høgskole for barnehagelærerutdanning (DMMH) i Trondheim.
Norges forskningsråd gir gjennom PRAKUT-programmet (Praksisrettet utdanningsforskning) 8,7 millioner kroner over fire år til prosjektet, som har et totalbudsjett på 14,5 millioner kroner inkludert prosjektdeltakernes egenandeler.
Lillemyr legger til at bakgrunnen for prosjektet er at det her til lands synes å være et behov for mer forskning på organisasjon og ledelse i barnehagen, og med forankring i de senere års barnehageutvikling er det et stort behov for å belyse hvordan barnehagene nå organiserer læring for barn – jf. Rammeplan for barnehagen 2006/2011 og Stortingsmelding nr 41, Kvalitet i barnehagen.
– Vil det at barnehagene søker å utvikle seg mot å bli en lærende organisasjon, også innebære at de utvikler et inspirerende og utfordrende læringsmiljø for barna? spør Lillemyr.
DMMH, UiB og HiNT
Prosjektet er utviklet ved DMMH i samarbeid med medarbeidere ved Universitetet i Bergen (UiB) og Høgskolen i Nord-Trøndelag (HiNT).
Foruten Lillemyr deltar førsteamanuensis Yngve Skjæveland, førstelektorene Kari Hoås Moen og Per Tore Granrusten, og doktorgradsstipendiat Gunn Irene Heggvold fra DMMH, professor Kjetil Børhaug fra UiB, og førsteamanuensis Kjell-Åge Gotvassli fra HiNT.
Her i landet har særlig Gotvassli og Børhaug bidratt til forskningen på barnehageledelse, blant annet gjennom å identifisere fire hovedtyper av lederfunksjoner (pedagogiske funksjoner, administrative funksjoner, personalfunksjoner og strategiske/eksterne funksjoner) og ved å rette oppmerksomheten mot utfordringer knyttet til de ulike typene funksjoner.
Ber om samarbeid
– Vi håper alle som blir kontaktet om deltakelse i prosjektet vil stille seg positive til et samarbeid med oss, sier Lillemyr.
Han opplyser at prosjektet hele tiden vil formidle resultater fra delstudier og midlertidige analyser gjennom foredrag og forelesninger i barnehagelærerutdanningen og ved relevante masterstudier. Prosjektet vil også bli formidlet gjennom artikler og bøker i norsk og nordisk sammenheng og på egnede norske og internasjonale konferanser.
Prosjektet involverer praksisfeltet i Trondheim og Bergen, samt i Klæbu kommune utenfor Trondheim i tillegg til forskningsnettverk i Norge og internasjonalt.