Mange mangler i rammeplan for førskolelærerutdanninga
Leder for Pedagogstudentene, Mari Sigland, påpeker flere mangler i utkastet til rammeplan for førskolelærerutdanninga. Blant annet sier planen ingenting om førskolelærernes kompetanse overfor adferdsvansker.
Hun var i og for seg godt fornøyd med at den flerkulturelle barnehagen var med her, men framholdt at å trekke fram et slikt tema gjorde det påfallende at de andre mangla.
- Studentene lærer i dag lite om adferdsvansker, og dette er blitt kritisert, understreka Sigland.
Sigland var også skuffa over at planen i liten grad knytta seg til rammeplanen for barnehagen. Mye av kritikken av den gamle planen har nettopp vært at den er blitt uaktuell fordi den var laga før rammeplanen for barnehagene var innført. Hun kritiserte også planen for at de forskjellige fagene er for lite knytta til det direkte arbeidet med barna i barnehagen.
Skikkethetsvurdering og yrkesetikk var andre emner Mari Sigland mente var for dårlig behandla i forslaget til ny plan.
- Også innrømmer jeg ærlig at jeg ikke umiddelbart forstår hva som menes med "praktisk-operativ førskolelærerkvalifikasjon" eller "førskolelærerautoritet". Dette er bare noen av de mange formuleringene som gjør planen unødvendig tung og vanskelig å lese, sa Mari Sigland.
Forslaget til ny rammeplan for førskolelærerutdanninga er nå ute til høring.