Barn skal beskyttes bedre mot reklame
- Reklamen fremstår stadig mer utspekulert. Vi vil skjerpe bevisstheten, tydeliggjøre ansvar og slå ned på overtramp, sa barne- og familieminister Laila Dåvøy (KrF) da hun presenterte 2003-budsjettet sitt.
Vil skjerpe markedsføringsloven
Regjeringa vil også at markedsføringsloven skal skjerpe grensene for hva som skal tillates av kommersiell påvirkning av mindreårige.
- Blant de ting det vil være aktuelt å se nærmere på i lovarbeidet er et mulig forbud mot reklame som er direkte adressert til barn, samt eventuelle regler om reklame og markedsføring i skolen, sier barne- og familieminister Laila Dåvøy.
Statsråden vil stimulere til debatt og påvirke holdninger og praksis. I denne sammenhengen vil hun at det blir innledet dialog og samarbeid med annonsører, reklamebransjen, media, organisasjoner og institusjoner.
BFD vil også føre videre arbeidet for å styrke undervisninga i forbrukerlære i skolen.