Barn skal beskyttes bedre mot reklame

- Reklamen fremstår stadig mer utspekulert. Vi vil skjerpe bevisstheten, tydeliggjøre ansvar og slå ned på overtramp, sa barne- og familieminister Laila Dåvøy (KrF) da hun presenterte 2003-budsjettet sitt.

Neste år blar hun opp en million kroner til tiltak som skal redusere det kommersielle presset mot barn og unge. Bevilgningen er et ledd i regjeringas økte innsats mot kommersialisering av barndommen i Norge. Millionbeløpet skal blant annet brukes til å gi Forbrukerombudet økte ressurser for å styrke tilsynet med markedsføringen overfor barn og unge. Pengene skal også bli brukt til å styrke verdibevisstheten om forbruk og reklame.
 
Vil skjerpe markedsføringsloven
Regjeringa vil også at markedsføringsloven skal skjerpe grensene for hva som skal tillates av kommersiell påvirkning av mindreårige.
 
- Blant de ting det vil være aktuelt å se nærmere på i lovarbeidet er et mulig forbud mot reklame som er direkte adressert til barn, samt eventuelle regler om reklame og markedsføring i skolen, sier barne- og familieminister Laila Dåvøy.
 
Statsråden vil stimulere til debatt og påvirke holdninger og praksis. I denne sammenhengen vil hun at det blir innledet dialog og samarbeid med annonsører, reklamebransjen, media, organisasjoner og institusjoner.
BFD vil også føre videre arbeidet for å styrke undervisninga i forbrukerlære i skolen.