Bare en av femten lærere har kompetanse i norsk som andrespråk

10.400 av 17.000 minoritetsspråklige barn i grunnskolen  i Oslo har norsk som andrespråk. Bare 57 av 868 lærerne som underviser dem har formell kompetanse i faget.  Det viser en kartlegging Utdanningsetaten i Oslo gjennomførte høsten 2003.

Kartleggingen viser også at få morsmålslærere og tospråklige lærere har formell kompetanse. Grunnskolene har i snitt en morsmålslærer/tospråklig lærer per skole.
 
I videregående skole er 30 prosent av elevene minoritetsspråklige dette skoleåret. 17 prosent av elevene har norsk som andrespråk (NOA), 57 prosent av elevene på grunnkurs. Bare 93 av lærerne har utdanning i NOA. Kun en lærer har hovedfag i NOA.
 
Utdanningsetaten i Oslo undersøkte høsten 2003 lærerkompetansen i norsk, norsk som andrespråk, migrasjonspedagogikk og flerkulturell pedagogikk i grunnskoler, videregående skoler og voksenopplæring.
 
Kartleggingen er knyttet til satsningsområdet lese-, skrive- og språkopplæring og skal danne grunnlag for en omfattende kompetanseutvikling av det pedagogiske personalet. 149 skoler av totalt 164 svarte på spørreskjemaet.
 
Kartleggingen viser også at av 57 lærere med norsk som andrespråk i grunnskolen, har 34 kun en halvårsenhet eller en årsenhet i NOA. Flere universiteter og høgskoler tilbyr nå bachelor- og mastergrad i faget.
 
Flere har flerkulturell kompetanse
Til sammenlikning har 217 lærere på barnetrinnet, 37 lærere på ungdomstrinnsskoler og 82 lærere på 1-til 10-skoler enten flerkulturell pedagogikk, migrasjonspedagogikk eller fagkompetanse i flerkulturelle tema. Omfanget av denne kompetansen er ikke oppgitt.
 
Mange morsmålslærere/tospråklige lærere arbeider deltid. En oversikt viser at 88 lærere har full stilling, 18 lærere har 75 prosent stilling, 62 lærere har 50 prosent stilling og 39 lærere har 25 prosent stilling. Dette utgjør til sammen 155 årsverk. Oslos grunnskoler har i snitt bare en stilling som morsmålslærer/tospråklig lærerer, 1,2 for å være helt nøyaktig. Skolene melder om et stort behov for flere morsmålslærere.
 
Tar man utgangspunkt i rapporterterte timer i morsmålsopplæring og tospråklig fagopplæring siste skoleår, har barnetrinnet og ungdomstrinnet til sammen 196,5 årsverk.
 
Formell kompetanse blant tospråklige lærere/morsmålslærere i grunnskolen:
Formell kompetanse godkjent fra hjemlandet: 51 lærere
Allmennlærerutdanning fra Norge: 20 lærere
 
Fagkompetanse i norsk som andrespråk (årsenhet/halvårsenhet): 11 lærere
Fagkompetanse i norsk som andrespråk (grunnfag): 5 lærere
Fagkompetanse i norsk som andrespråk (mellomfag): 4 lærere
Fagkompetanse i norsk som andrespråk (hovedfag): 4 lærere
 
Fagkompetanse i flerkulturell pedagogikk: 11 lærere
Fagkompetanse i migrasjonspedagogikk: 21 lærere
Fagkompetanse i andre universitetsfag: 43 lærere
Skolene oppgir at morsmålslærerne har et stort behov for kompetanse.
 
Trenger bevisstgjøring i videregående
Utdanningsetaten mener det er behov for å bevisstgjøre lærere i videregående skoler i Oslo  om at det er nødvendig med formell kompetanse i norsk som andrespråk i tillegg til høy norskfaglig kompetanse. 30 prosent av elevene i de videregående skole per 1. april 2003 var minoritetsspråklige. 17 prosent  fulgte læreplanen i norsk som andrespråk.
 
Av i alt 3557 minoritetsspråklige elever i videregående opplæring per 1. april 2003, fulgte 57 prosent av grunnkurselevene læreplanen i norsk som andrespråk. De fleste norsklærere i videregående skole i Oslo har eller vil få minoritetsspråklige elever i sine grupper, enten elever som følger ordinær læreplan i norsk og/eller elever som følger læreplanen i norsk som andrespråk.
 
Bare en lærer har hovedfag i NOA
Opplæring i norsk som andrespråk i ordinære videregående skoler er organisert på ulike måter. Noen videregående skoler har valgt et tolærersystem i norsk som andrespråk, særlig i yrkesfaglige studieretninger. Andre gir opplæring i norsk som andrespråk i egne grupper/klasser, gjerne parallellagt med norsk.
 
Den formelle kompetansen i norsk som andrespråk i videregående skole er lav.
Skolene oppgir at det i alt er 93 lærere som underviser i norsk som andrespråk. 36 lærere har formell kompetanse, og av disse har 25 bare en halvårsenhet. Bare en lærer i videregående skole har kompetanse i norsk som andrespråk på hovedfagsnivå.
 
Til sammen har 23 lærere i videregående skoler kompetanse i flerkulturell pedagogikk, migrasjonspedagogikk og flerkulturelle tema. Tospråklig fagopplæring har ingen tradisjon i den videregående skolen og har ikke grunnlag i lovverket.