Ansattes rettigheter ved virksomhetsoverdragelse

Arbeidsmiljøloven (aml) har et eget kapittel om virksomhetsoverdragelse, kapittel 12 A. Ett av hovedmålene med kapittelet er å sikre de ansatte og deres rettigheter når virksomheten skifter eier.

Hensikten er at et eierskifte, i form av virksomhetsoverdragelse, ikke skal medføre endringer i de ansattes lønns og arbeidsvilkår.
 
Fordi reglene om virksomhetsoverdragelse ivaretar de ansattes rettigheter, kan partene, arbeidsgiverne og de ansatte, ved deres organisasjoner, være uenige om eierskiftet er en virksomhetsoverdragelse. For de ansatte er det absolutt en fordel at et eierskifte er en virksomhetsoverdragelse i arbeidsmiljølovens forstand.
 
Det som kjennetegner en virksomhetsoverdragelse, er at en virksomhet skifter eier. Ut over det faktumet kan det være en komplisert juridisk vurdering å avgjøre om det er en virksomhetsoverdragelse. De momentene som inngår i en slik vurdering, vil ikke bli berørt her.
 
Hvis eierne sier det er en virksomhetsoverdragelse, er alt i orden. Hvis derimot eierne benekter at det er en virksomhetsoverdragelse, bør du ta kontakt med ditt lokallag og be om en juridisk vurdering av eierskiftet. 
 
Det er ikke anledning for arbeidsgiver å avtale seg vekk fra de rettighetene loven gir den ansatte. Kort oppsummert er rettighetene følgende: Hovedregelen er at alle ansatte har rett til å følge sine arbeidsoppgaver ved en virksomhetsoverdragelse.
 
Reservasjonsrett og valgrett, ikke lovhjemlet i aml
Reservasjonsretten er retten til å nekte å la seg overføre til ny arbeidsgiver. Valgretten er retten til å velge om man ønsker å følge med til ny arbeidsgiver eller forbli hos nåværende. Valgretten forutsetter at det eksisterer en reservasjonsrett, men ikke motsatt.
 
Motivet for å reservere seg, vil kunne utløse valgretten. For eksempel kan valgretten bli en realitet, dersom overføring til ny arbeidsgiver medfører en reell risiko for overtallighet/oppsigelse. Reservasjonsretten er mer omfattende enn valgretten fordi arbeidstakeren rett og slett kan ønske å arbeide for en helt annen arbeidsgiver eller bli arbeidsløs. Den nye arbeidsmiljøloven foreslår lovfesting av reservasjonsretten.
 
Vern mot oppsigelse, aml paragraf 73 C
Hovedregelen er at ingen ansatte skal kunne sies opp som følge av virksomhetsoverdragelsen. Hvis man blir oppsagt i prosessen, er det de alminnelige vilkårene til saklig oppsigelse som gjelder. Eierskifte alene er ikke en saklig grunn. Denne bestemmelsen er foreslått videreført i ny arbeidsmiljølov.
 
Rettigheter etter arbeidsavtalen, aml paragraf 73 B nr. 1
Den nye arbeidsgiveren trer inn i den tidligere arbeidsgiverens rettigheter og plikter i henhold til den ansattes arbeidsavtale og -forhold. Det er overføringstidspunktet som er avgjørende for hvilke rettigheter og plikter som overføres til ny arbeidsgiver. Denne bestemmelsen gjelder ikke pensjonsordninger. Bestemmelsen foreslås videreført i ny arbeidsmiljølov.
 
Rettigheter etter tariffavtalen, aml paragraf 73 B nr. 2
Individuelle arbeidsvilkår i henhold til tariffavtalen som forrige eier var bundet av, er ny eier forpliktet til å videreføre, enten ut inneværende tariffperiode eller til de avløses av annen tariffavtale. Det betyr at dersom ny eier ikke har tariffavtale, må vedkommende forholde seg til de individuelle rettighetene som avgivende eier var bundet av.
 
Rettighetene etter tariffavtalen foreslås noe endret i den nye arbeidsmiljøloven.
 
Pensjonsytelser, aml paragraf 73 B nr. 3
I dag har ikke ny eier plikt til verken å tilby pensjonsordning eller videreføre tidligere eiers ordninger.
 
I den nye arbeidsmiljøloven foreslås det en plikt for ny arbeidsgiver til enten å videreføre de ansattes pensjonsordning, eller å tilby dem en annen pensjonsordning.
 
(Utdanning nr. 8/05)