Advarer mot statlig ensretting
Lektor Cathrine W. Tellefsen advarer mot statsfinansierte gratisprodukter og statlig ensretting av digitale læremidler. Hun mener det kan føre til dårligere tilbud til elevene.
Lektor og lærebokforfatter Cathrine W. Tellefsen er ansatt ved Valler videregående skole i Akershus der hun underviser i fysikk ved studiespesialiserende utdanningsprogram. Hun har
utviklet digitale ressurser til fysikkundervisningen siden 2002 og har holdt mange kurs for lærere. I dag holdt hun foredrag under et seminar om digitale læremidler for skole- og forlagsfolk.
Tellefsen mener det er bekymringsfullt at så mange er opptatt av at digitale læremidler, i motsetning til andre læremidler, skal være gratis.
– Det er bekymringsfullt i forhold til kvaliteten på produktene. Konkurranse er bra, og konkurranse mellom profesjonelle aktører vil føre til økt kvalitet på digitale læringsmidler, som det gjør med andre læringsmidler. Hun stiller seg derimot skeptisk til at forlagenes kvalitetsprodukter skulle konkurrere med gratisprodukter (fylkeskommunenes digitale læremidler, ndla, red. anm.).
– En statlig finansiering vil undergrave privatinitiert utvikling, mener hun og advarer mot at statsfinansierte gratisprodukter kan føre til ensretting og dårligere tilbud til elevene.
– Jeg ønsker at vi på vår skole skal få lov til å velge mellom ulike digitale læremidler til våre elever. Jeg vil altså heller at staten skal kanalisere penger til skolene enn til et slags ”statsforlag” for pedagogisk programvare. Da kan vi kjøpe de produktene som til enhver tid etter vår mening er de beste. Og da kan vi ha flere ting å velge mellom.
– For å få brukt digitale læremidler, kan vi ikke bare raske sammen kreti og pleti på nettet, men utvikle læremidler ut fra norske forhold og læreplaner og ut fra en overordnet pedagogisk idé. Vi har mange profesjonelle aktører som er i stand til å produsere læremidler av høy kvalitet, men det koster tid og penger, ofte masse penger. Men som i tilværelsen vår for øvrig, er det ingen grunn til at det ikke også her skulle være sammenheng mellom pris og kvalitet.
Skreddersøm
I sitt foredrag sa Tellefsen at det er viktig at de digitale ressursene er integrert i de andre undervisningsformene slik at de glir over i hverandre.
– Det må være skreddersøm. Med mange forskjellige lenker til kreti og pleti på nettet, blir digitale ressurser fort et fremmedelement. Vi må ha et helhetlig opplegg tilpasset norske læreplaner og norsk terminologi. Først da kan de digitale ressursene bli en naturlig og integrert del av undervisning, og dermed gi økt læringsutbytte.
– Da lærerne ved Valle videregående skole startet utvikling av digitale lærerressurser i 2002, ble det utviklet ut fra behov, et ønske om å ta i bruk mulighetene for å få til mer variert undervisning og økt læringsutbytte. Det var viktig å illustrere fenomener som er vanskelig å få til på laboratoriet.
– Hvis bruk av digitale hjelpemidler skal øke læringseffekten og være noe mer enn atspredelse og krydder i hverdagen, må vi ha opplegg som krever mye av elevene, og som gir mye tilbake i form av interaktivitet. Det koster penger å lage slikt.
– Altfor mye på nettet er pasifiserende, eller mest interessant for oss som allerede kan faget. Husk at elevene møter stoffet for første gang. De trenger ikke språkbarrierer og støy i den prosessen. De trenger skreddersøm. Og når elevene får skreddersøm, jobber de konsentrert. De blir motiverte. Læringstrykket øker fordi de til enhver tid får direkte tilbakemeldinger på alt de gjør.
Tellefsen advarte også lærere mot å kaste seg på alt som er nytt innen digital læring.
– Vi må ikke gå fra den ene grøfta til den andre. Vi må integrere det i vår pedagogiske hverdag. Det er fortsatt mye som egner seg svært godt på tavle eller som klassediskusjon! Den mellommenneskelige faktoren er veldig viktig i en opplæringsfase. Og mellommenneskelige relasjoner kan ingen datamaskiner klare å erstatte. Læreren er viktigere enn noensinne, men vi strekker kanskje litt mer til med nyttig datakraft.
– Mine hovedpoeng er at digitale ressurser må være skreddersydd til vår pedagogiske hverdag. Det vil si, det må ikke være kjempelange opplegg som er vanskelig å tilpasse en fleksibel undervisning, ikke store lenkesamlinger som passer sånn halvveis, ikke rene boksider som bare virker pasifiserende. Vi må ha ressurser som gir en reell mulighet for variasjon og differensiering, sa Catrine W. Tellefsen.