Jo Røislien, Vibeke Gwendoline Fængsrud og Svein Torkildsen gir noen tips til mattelærere i koronatider.

Matematikk spiller en nøkkelrolle i koronakrisen – det kan lærere bruke i undervisningen

Med koronakrisen er matematikk blitt liv og død. Her gir tre mattehoder tips til hvordan lærere nå kan få elevene til å forstå hvor viktig matematikken er.

Publisert Sist oppdatert

Stengte eller åpne skoler? Sosial distansering, full isolasjon eller ingenting? Politikerne tar historiske avgjørelser for samfunnet. Og det er i stor grad matematikk de lener seg på.

Mattelærere har sjeldent kunnet gjøre undervisningen mer dagsaktuell enn nå.

– Temaet er særdeles aktuelt, sier Svein Hallvard Torkildsen, prosjektleder ved Matematikksenteret.

– Lærere forklarer så unge forstår

Matematiker Jo Røislien, kjent for å gjøre tall og statistikk forståelig for hvermannsen gjennom NRK-serier som «Siffer» og «Kampen om livet», mener lærere nå også spiller en viktig rolle for å få barn og unge til å senke skuldrene.

– Det handler om å forklare grunnleggende matematikk som gjør at man bedre forstår hva som skjer. Man blir roligere av å vite hvorfor noe skjer. Lærerne er utrolig flinke til å snakke med ord og bilder slik at barn og unge forstår, sier Røislien.

– Kan sette matematikken i kontekst

– I disse dager kan man være en fantastisk motiverende realfagslærer, for man kan sette matematikken i kontekst og vise hvorfor faget er så spennende, sier Vibeke Gwendoline Fængsrud. Hun er matematikklærer og daglig leder i House of Math som tilbyr privatundervisning.

Utdanningsnytt ba de tre gi noen tips til mattelærere i koronakrisen.
Klikk på artiklene for å lære mer!

Powered by Labrador CMS