Klimapris til Mo i Rana, Trondheim og Arendal
En barnehage i Trondheim, en grunnskole i Arendal og en videregående skole i Mo i Rana fikk den nyopprettede klimaprisen til Utdanningsforbundet.
Prisen på ble utdelt mens Utdanningsforbundets landsmøte behandlet saken ”Utdanning for bærekraftig utvikling”.
- Saken vi behandler viser at forbundet tar ansvar for å få et bærekraftig samfunn på ulike arenaer der vi er representert: Mot utdanningsmyndigheter, mot arbeidsgivere og når vi samarbeider med våre venner i og utenfor Unio, nasjonalt og internasjonalt, sa Mimi Bjerkestrand, avtroppende leder i Utdanningsforbundet.
Forbundet deler ut prisen i samarbeid med Naturvernforbundet og Tryg.
- Vi skal ut i skolene med ungdomsorganisasjonen vår, Natur og Ungdom, for å snakke om utfordringene vi står overfor, og løsningene på dem. Men engasjement må ikke bare ligge hos den oppvoksende generasjonen. Vi fester alltid lit til dem. Det er alltid den neste generasjonen som skal ta ansvar, presiserte leder i Naturvernforbundet, Lars Haltbrekken.
Prisen er delt i tre: En for barnehage, en for grunnskole og en for videregående skole.
Vinnerne er:
Sætra barnehage i Trondheim har en rekke miljøprosjekter gående i hverdagen og har kjøpt solcellepaneler til en skole i Nepal for pengene de har spart på å kutte strømforbruket sitt.
Birkenlund skole i Arendal deltar i et internasjonalt samarbeid for å bedre miljøholdningene blant elever og ansatte, jobber aktivt med uteskole, arrangerer klimaseminarer og lærer elevene økonomisk bilkjøring som er mindre skadelig for miljøet.
Polarsirkelen videregående skole i Mo i rana utmerker seg med et innovativt og konkret arbeid med et klimabygg som skal produsere mer energi enn det bruker, og som skal bli en læringsarena for videre klimaundervisning.
Hver av vinnerne får 50.000 kroner. Prispengene skal fortrinnsvis gå til å styrke prisvinnernes videre klimaarbeid.
Juryens begrunnelse:
Barnehage: Sætra barnehage
Sætra barnehage går foran og inspirerer og motiverer andre! Barnehagen har vært sentral i «Strømsparegris-satsingen» i barnehagene i Trondheim og bidratt til at penger spart ved strømsparing i barnehagene er blitt brukt til å kjøpe solcellepanel til en skole i Nepal. De ansatte i Sætra barnehage har utviklet gode ENØK-rutiner sammen med barna, og de har bidratt til Trondheim kommunes veileder for strømsparing.
Sætra barnehage har ikke bare inspirert andre barnehager, men også andre aktører, blant annet innen bærekraftig turisme. De ansatte har holdt foredrag om miljøarbeidet en rekke steder, deriblant førskolelærerutdanningen i Trondheim. Siden 2004 har barnehagen hatt en lang rekke prosjekter, for eksempel for kildesortering og gjenbruk, og barnehagen har bidratt til at bistandsorganisasjonen Forut har lagt mer vekt på miljø.
De ansatte ved barnehagen har et reflektert forhold til utdanning for bærekraftig utvikling. De legger vekt på å innarbeide gode væremåter uten moralisering og de ser verdien av å stimulere til positive miljøhandlinger tidlig i menneskers liv. Sætra barnehage har klart å skape engasjement og sørge for oppmerksomhet rundt barnehagens innsats for en bærekraftig utvikling. Sætra barnehage er en ekte inspirator.
Grunnskole: Birkenlund skole
Birkenlund skole jobber aktivt med å bedre miljøholdningene blant elever og ansatte. Skolen deltar i et europeisk Comenius-prosjekt kalt VENN (Vital Education Norway Norfolk) om mer bærekraftige skoler og gode klimaholdninger. Gjennom dette prosjektet samarbeider Birkenlund med engelske lærere og klasser, og de utveksler erfaringer og undervisningsopplegg. Natur og Ungdom er også involvert i samarbeidet.
Klimaendringene er en global utfordring, og internasjonalt samarbeid er avgjørende i arbeidet med å redusere klimagassutslipp og skape en bærekraftig utvikling. Birkenlunds internasjonale perspektiv har derfor stor verdi. Den type læring og engasjement som skapes gjennom Birkenlunds internasjonale arbeid er en klar styrke for en mer bærekraftig utvikling.
Særlig positivt er det at elevene er aktive deltakere og har en sentral rolle i arbeidet med læring på tvers av landegrensene.
Birkenlund har lagt stor vekt på læring i uteskole, og erfarer at dette har stor betydning for at elevene skal sette pris på naturen og lære å ta vare på den. Skolen har både fast undervisning ute og et eget naturprosjekt kalt «Bekkis» som gjennomføres to ganger årlig. «Bekkis» omfatter flere fag: matematikk, naturfag og heimkunnskap.
Birkenlund skole jobber også med å redusere energibruken ved skolen og sikre en god kildesortering. Sist, men ikke minst, har skolen arrangert et eget klimaseminar og tatt i bruk «Eco-Drive Car», en crosscart som er knyttet opp til et bilspill, for å vise hvordan man kan kjøre mer økonomisk og miljøvennlig. Birkenlund ønsker å utvikle sitt eget «Eco-Drive Car»-prosjekt og styrke arbeidet med klimaseminaret.
Videregående opplæring: Polarsirkelen videregående skole
Polarsirkelen videregående skole utmerker seg med et innovativt og særdeles konkret arbeid. Skolen jobber for å utvikle «Klimabua», en hytte eller miljøstasjon, som utstyres med solcellepanel, solfanger, varmepumpe og vindmølle. Skolen har som mål at bua skal være selvforsynt med energi og kanskje også bidra med ekstra energi til skolen. Elevene deltar i de praktiske klimavalgene som gjøres under bygging, de lager film om prosjektet og får regneoppgaver knyttet til arbeidet. Prosjektet omfatter flere studieprogram og vil bli en fast del av fremtidig undervisning, som en praktisk læringsarena.
«Klimabua» gir elevene god innsikt i ulike klimaløsninger, og da spesielt relevant klimateknologi. Det er en styrke ved prosjektet at det er tverrfaglig og skal leve videre. «Klimabua» vil også bli tatt i bruk av andre skoler i området, og vil dermed komme mange elever og lærere til gode. Innsatsen som legges ned ved Polarsirkelen er inspirerende og motiverende for andre, og gir grunn til optimisme i arbeidet for en mer bærekraftig utvikling.