- Utdanning og kultur er nasjonale oppgaver
- EU er opptatt av at utdanning og kultur i hovedsak er nasjonale oppgaver, sa David Coyne, som er direktør for utdanning og kultur i EU-kommisjonen på utdanningskonferansen (NKUL) i Trondheim i dag.
- Vi er i en fase hvor medlemslandene i stor
grad sammenligner og utveksler erfaringer med hverandre, uten at
det skjer noen harmonisering av lovverket eller andre former for
reguleringer. Det er ikke aktuelt å lage en "europeisk
læreplan" eller felles lærebøker, sa David Coyne.
Han pekte på at utdanning og kultur er spesielt viktig i
forhold til det enkelte lands særegne utvikling, og at disse
områdene ikke kan sammenlignes med andre sektorer i samfunnet
hvor effektivitet ofte blir satt i første rekke.
Kvalitet
Innen EU har kvalitet i utdanningen topp
prioritet, og EU skal støtte opp om det arbeidet som
gjøres nasjonalt og lokalt i det enkelte land - uten å
blande seg opp i avgjørelsene som tas. Det er viktig å
lære av hverandre for å få til forbedringer, og det
blir også sett på som svært viktig å sørge
for at folk får tilgang til utdanning og opplæring
gjennom hele livet.
På spørsmål fra salen om Norges
plass i dette arbeidet, sa Coyne diplomatisk at Norge er en
naturlig samarbeidspartner som en del av den europeiske
familien.
Mer enn IKT
I forbindelse med åpningen av konferansen
sa professor Sigmund Lieberg at vi ikke bare må være
opptatt av effektivitet og resultatoppnåelse i
utdanningssystemet. Vi må ha mål og visjoner i forhold
til både det gode samfunn, det gode liv og det gode menneske,
mente han.
Lieberg er leder av styringsgruppa for Norsk
konferanse om utdanning og læring (NKUL) i Trondheim.
Utdanningsforbundet er en av samarbeidspartnerne, og temaet i
år er "dannelse, demokrati og IKT".