- Utdanning og kultur er nasjonale oppgaver

- EU er opptatt av at utdanning og kultur i hovedsak er nasjonale oppgaver, sa David Coyne, som er direktør for utdanning og kultur i EU-kommisjonen på utdanningskonferansen (NKUL) i Trondheim i dag.

- EU skal ikke bestemme utviklingen i det enkelte medlemsland, understreket Coyne, samtidig som han pekte på at det også foregår et utstrakt samarbeid i forhold til utdanningsspørsmål. Utdanningsministrene i EU møtes også ofte, mellom fire og åtte ganger i året.
 
- Vi er i en fase hvor medlemslandene i stor grad sammenligner og utveksler erfaringer med hverandre, uten at det skjer noen harmonisering av lovverket eller andre former for reguleringer. Det er ikke aktuelt å lage en "europeisk læreplan" eller felles lærebøker, sa David Coyne. Han pekte på at utdanning og kultur er spesielt viktig i forhold til det enkelte lands særegne utvikling, og at disse områdene ikke kan sammenlignes med andre sektorer i samfunnet hvor effektivitet ofte blir satt i første rekke.
 
Kvalitet
Innen EU har kvalitet i utdanningen topp prioritet, og EU skal støtte opp om det arbeidet som gjøres nasjonalt og lokalt i det enkelte land - uten å blande seg opp i avgjørelsene som tas. Det er viktig å lære av hverandre for å få til forbedringer, og det blir også sett på som svært viktig å sørge for at folk får tilgang til utdanning og opplæring gjennom hele livet.
 
På spørsmål fra salen om Norges plass i dette arbeidet, sa Coyne diplomatisk at Norge er en naturlig samarbeidspartner som en del av den europeiske familien.
 
Mer enn IKT
I forbindelse med åpningen av konferansen sa professor Sigmund Lieberg at vi ikke bare må være opptatt av effektivitet og resultatoppnåelse i utdanningssystemet. Vi må ha mål og visjoner i forhold til både det gode samfunn, det gode liv og det gode menneske, mente han. 
 
Lieberg er leder av styringsgruppa for Norsk konferanse om utdanning og læring (NKUL) i Trondheim. Utdanningsforbundet er en av samarbeidspartnerne, og temaet i år er "dannelse, demokrati og IKT".