Tredje runde med GNIST
I dag starter tredje akt i lærerrekrutteringskampanjen "Har du det i deg?". Årets kampanje forsøker å få fram hvor viktig gode lærere er for elevene, og hvilken forskjell læreren kan gjøre for elevene.
Regjeringen satser på læreren. Gjennom partnerskapet GNIST har de viktigste aktørene i Skole-Norge forpliktet seg til å arbeide for å styrke læreryrkets status, øke kvaliteten i lærerprofesjonen og lærerutdanningen, samt rekruttere og beholde flere gode lærere.
Året er 2069. Du har vært lærer, du har gjort en forskjell. Se hva elevene sier om deg: http://hardudetideg.no/fremtiden
Nytt av året en film fra framtida (år 2069), som illustrerer hvor viktig en lærer kan være for eleven – ikke bare på skolen, men også for resten av livet.
– Vi trenger flere gode lærere i skolen. Jeg håper årets kampanje kan bidra til enda bedre rekruttering til læreryrket, sier kunnskapsminister Kristin Halvorsen, i en pressemelding.
De to første årene med rekrutteringskampanje for å få flere gode søkere til lærerutdanningene har gitt gode resultater. Søkningen har økt markant, med 44 prosent fra 2008 til 2010.
– Den nye todelte lærerutdanningen er godt i gang. Studentene trives og er godt motivert for studiene. Jeg håper at vi også i år vil se høye søkertall når fristen går ut 15. april, sier forsknings- og høyere utdanningsminister Tora Aasland.
Mer om årets kampanje:
Om "Har du det i deg?" og GNIST
"Har du det i deg?"-kampanjen er en del av samarbeidet i partnerskapet GNIST, som består av Kunnskapsdepartementet, Utdanningsforbundet, Skolenes landsforbund, KS, NHO, LO, Pedagogstudentene, Norsk Studentorganisasjon, Elevorganisasjonen, Norsk Lektorlag, Norsk Skolelederforbund og Nasjonalt råd for lærerutdanning.