Regjeringen har bevilget støtte til produksjon av digitale læremidler

Den 14. september går søknadsfristen ut for å søke om tilskudd til digitale læremidler for grunnskolen og videregående skole. Til sammen 55 millioner kroner i utviklingsmidler er satt av.

Publisert

Tilskuddsordningen er ett av tiltakene i Den teknologiske skolesekken. Satsingen skal vare i fem år fra 2018 til 2022. Målet er å bidra til at elever får kunnskap om og forståelse for teknologi, algoritmisk tenkning, programmering og tilgang til gode digitale læremidler.

Støtten skal bidra til å gi elever og lærere tilgang til et mangfold av innovative digitale læremidler av høy kvalitet. Det skriver Utdanningsdirektoratet på sin side. Vedtaket om å bevilge 55 millioner kroner i tilskudd ble gjort av Stortinget høsten 2017.

Kriterier for hva søknaden skal inneholde, finnes på Utdanningsdirektoratets nettsider. Virksomheter som oppfyller dokumentasjonskravene og som ikke mottar annen offentlig finansiering for å produsere læremidler, kan søke støtte. Støtte gis ikke til privatpersoner.

 

Støtte til digitale læremidler i fire fag i grunnskolen

Det skal gis støtte til å utvikle læremidler i disse fagene i grunnskolen:

•             Samfunnsfag 1. til 4. trinn

•             Matematikk 1. til 4. trinn

•             Kunst og håndverk, duodji 5. til 7. trinn

•             Musikk 8. til 10. trinn

 

 

Støtte til digitale læremidler i norsk for videregående

Støtte skal også gis for å utvikle digitale læremidler i norsk for videregående. Både yrkesfag, studieforberedende og påbygging til generell studiekompetanse inngår.

De tre tverrfaglige temaene i generell del av læreplanen, «Demokrati og medborgerskap», «Folkehelse og livsmestring» og «Bærekraftig utvikling» skal vektlegges.

Norskfagets kjerneelementer skal ligge til grunn for utarbeidelsen av de digitale læremidlene. Kjerneelementene, som nå er fastsatt, inneholder det sentrale i faget.

De grunnleggende ferdighetene skal være redskap i faget.

Digital dømmekraft, kritisk tenkning og forståelse av samtidens kommunikasjonsformer er områder som skal løftes fram, heter det i søknadskriteriene.

 

Må være nyskapende og det skal tenkes utenfor boksen

Det står at læremiddelet i norsk skal stimulere til varierte arbeidsmåter og utvikling av en kritisk og utforskende holdning til ulike tekster.

I prosjektbeskrivelsen heter det at tilskuddene skal gis til læremidler som er nyskapende og til prosjekter der man våger å tenke utenfor boksen. Innovative løsninger skal vektlegges når prosjekter velges.

Powered by Labrador CMS