Tariff 2014: Framtidas lokale lønnsoppgjør – verdivalget

Lærertyper som utgjør grunnstammen i norsk skole vil bli tapere med økt fokus på lokal lønn – og lønnskriteriene som følger med.

Sentralstyret i Utdanningsforbundet foreslår at lønnstillegg gitt lokalt skal komme på toppen av de til enhver gjeldende sentrale minstelønnssatsene. Utdanningsforbundet er tydelig på at ved å gå for dette, så støtter forbundet at lokalt lønnsoppgjør får større betydning i framtida, og at det rett og slett blir mindre i den sentrale potten.

Etter mitt syn vil lærertyper som utgjør grunnstammen i norsk skole bli tapere med økt fokus på lokal lønn – og lønnskriteriene som følger med:

  1. Hva med trofaste Trude som har mange og store rettebunker, som arbeider sine 43,5 timer pr. uke og vel så det, og som ikke har tid og overskudd til å være en ledestjerne innen samarbeid og utvikling. Hva med henne?
  2.  

  3. Hva med kritiske Kristian, som arbeidsgiver synes stiller vel mange spørsmål, som tross hans tydelige bidrag til fellesskapet, blir marginalisert og definert som en arbeidstaker som "trenerer" og som ikke utvikler? Hva med ham?
  4.  

  5. Hva med erfarne Erling, som på sitt blide og stillfarne vis alltid hjelper til når kopimaskina går i stå, som alltid deler raust sine kunnskaper med kollegaer som trenger påfyll, men denne kunnskapsdelingen skjer i det hverdagslige og ikke i auditoriene. Hva med ham?
  6.  

  7. Hva med flittige Frida, som klipper og fargelegger tall og bokstaver uti de små nattetimer, som unger og foreldre elsker så høyt at de spleiser på spabesøk til henne ved årets slutt, men som ikke ble verdsatt ved det lokale lønnsoppgjøret, fordi hennes omsorg og oppmerksomhet mot elevene ikke passet inn i de lokale lønnskriteriene? Hva med henne?
  8.  

Vil Trude, Kristian, Erling og Frida bli lønnstaperne i framtidas skole, fordi deres arbeid og store innsats ikke passer inn i de lokale lønnskriteriene, og dermed er det disse lærertypene som står igjen med den reduserte sentrale potten? Er det slik vi vil ha framtidas skole?