Store gutter leser ikke bøker

Halvparten av guttene i 8. klasse leser sjelden eller aldri i fritida. Mangel på tid er den vanligste begrunnelsen, samt at lesing og bibliotekbesøk ikke lenger er en del av skoletida.

Det viser en undersøkelse av lesevaner i Danmark, Sverige og Norge. Undersøkelsen  slår fast at fritidslesing faller med alderen, og at frafallet er størst i overgangen mellom 6. og 7. klasse. Her faller andelen av dem som leser "nesten hver dag" fra 38 prosent til 24 prosent.
 
For guttene er det en markant økning av gruppen som leser "aldri" eller "sjelden" når de kommer over i ungdomsskolen. I 7. klasse er den på 37 prosent, og i 8. klasse har den steget til 54 prosent - det vil si at over halvparten av guttene omtrent ikke bruker noe tid på lesing i fritida.
 
Gutter i 10. klasse leser minst, med et gjennomsnitt på 0,9 bøker i måneden. De utkonkurreres glatt av jentene i 4. klasse, som topper statistikken med et leseforbruk på 5,2 bøker i måneden.
 
De norske barna mener generelt at de er ganske flinke til å lese, men flere av disse barna velger likevel bort lesing i fritida. Det er verdt å merke seg at en del av barna på de eldste klassetrinnene mener at lesing i fritida signaliserer en "barneidentitet" og sosial isolasjon.
 
Viktig med skoletiltak
Anette Øster som har ført rapporten i pennen, konkluderer med at det er svært viktig at skolen setter i gang tiltak for å beholde elevene som lesere i fritida. Hun foreslår at skolen må igangsette lesekampanjer og leseprosjekter. 
 
Av lesefremmende norske initiativer for ungdom framhever hun den årlige Aksjon tXt fra Foreningen !les og litteraturformidlingsprosjektet Ungdom inn i teksten fra Norsk barnebokinstitutt. Sistnevnte prosjekt  fokuserer på leselyst og lesetrening og går i dybden ved å videreutvikle metoder som utvikler de unges litterære kompetanse.
 
Det arbeides med nyere barne- og ungdomslitteratur. Prosjektet skal neste skoleår utvides til å omfatte flere skoler og får prosjektnavnet Teksten i bruk.
 
Opptatt av nyere litteratur
Anette Øster er opptatt av at "man giver børnene adgang til mer af den nyere litteratur, som kan fænge dem. Hun sier at "undersøgelsen bør give anledning til, at lærere og skolebibliotekarer fortsat er opmærksomme på de interessante alternativer inden for især nyere litteratur".
 
Ca. 1200 norske barn fra åtte skoler deltok i undersøkelsen som ble gjennomført i Norge og Sverige i 2003, og i Danmark i 2000 og 2001. Rapporten fra undersøkelsen foreligger i disse dager med tittel "Læs !les Läs. Læsevaner og børnebogskampagner i Norden" av Anette Øster.