Slutt å kjøpe diskriminering
Jeg er enig med de som protesterer mot at Scandic nekter cubanere å bo på hotellet på grunn av USAs handelsboikott mot Cuba. Det er uakseptabel diskriminering.
Både organisasjoner og privatpersoner har varslet motboikott mot hotellkjeden: slutt å diskriminere, ellers mister dere oss som kunder!
Men hva kommer det av at vi ikke blir like opprørte over og sier fra til hoteller eller utesteder som stenger folk med funksjonsnedsettelser ute? Dersom du er rullestolbruker eller har andre funksjonsnedsettelser kan du ikke ta for gitt at du kommer inn. I Norge i 2007 stenges funksjonshemmede systematisk ute fra arenaer som vi andre tar som en selvfølge, og det er dørgende stille fra oss andre som slipper inn. Dette er en form for "apartheid på norsk". Men det vekker ikke ramaskrik fra de som er påpasselige i forhold til diskriminering ellers. Hvorfor er det ikke like ille når folk diskrimineres på grunn av funksjonsnedsettelser som når det skjer på bakgrunn av kjønn eller etnisk bakgrunn?
Diskriminering handler ikke bare om å ha onde hensikter, men om virkning i praksis. Hvis hotellet ditt ikke er tilgjengelig for folk som ikke kan gå selv, hjelper det ikke at du ikke har hatt til hensikt å stenge noen ute, så lenge virkningen er den samme for den det gjelder. Hvis vi alle sammen godtar denne form for diskriminering og den heller ikke får noen konsekvenser, kommer det til å fortsette.
Regjeringen vil ikke akseptere at folk diskrimineres på denne måten. I år legges det fram en lov mot diskriminering av folk med nedsatt funksjonsevne og en tidsplan for tilgjengelighet. Alle skal ha lik rett til å benytte seg av hoteller, utesteder og andre arenaer som ellers er offentlig tilgjengelig. I mellomtida må vi andre begynne å stille krav: vil du ha meg som kunde, må du slutte å diskriminere folk med funksjonsnedsettelser!
Min utfordring går derfor til alle partier, til staten og kommunene, til alle bedrifter og privatpersoner. Slutt å kjøpe diskriminering! Protester like høyt og raskt mot all diskriminering, og boikott de som ikke vil høre og forbedre seg. Bruk markedsmakten din til å velge hoteller, butikker, dataløsninger, utesteder og produkter som er universelt utformet og tilgjengelig for alle!