- PISA mer nyansert enn media gir inntrykk av

- Den internasjonale PISA-undersøkelsen om 15-åringers leseforståelse og norske elevers resultater er mye mer nyansert enn det negative bildet norske medier har tegnet.

Det hevdet en av de norske forskerne som har vært med på undersøkelsen, Astrid Roe, da hun presenterte undersøkelsen på Utdannings- og Forskningsdepartementets utdanningskonferanse onsdag. Undersøkelsen har bidratt til ytterligere refleksjoner om at norske elever gjerne vil lære, sa Roe.
 
I undersøkelsen er det lagt vekt på den såkalte kulturelle kapital. Det vil i praksis si at elevene blir spurt om hva de har hjemme av bøker, musikkinstrumenter og lignende. Her er det svært store forskjeller - et fenomen skolen kan gjøre lite med. Dette setter sitt preg på resultatene.
 
Gode jenteprestasjoner
Leseundersøkelsen tar for seg tre overordnede områder. Det ene er hvordan elevene er i stand til å hente ut informasjon fra en tekst. Det andre handler om å forstå teksten, tenkesettet og å tolke teksten. Det tredje området går på refleksjon. Her skårer norske elever svært bra, særlig jentene.
 
Dette er også i tråd med den norske læreplanen, og marginene er relativt små i forhold til hva opinionen har fått informasjon om. OECD-gjennomsnittet var for eksempel på 500 poeng og Norge lå på litt i overkant av dette, mens Finland lå på ca. 540.
 
- Norske jenter er nest best i Norden når det gjelder å reflektere, og det er store forskjeller mellom norske gutter og jenter når det gjelder leseferdigheter. Her er jentene de som kommer best ut av undersøkelsen, samtidig som Norge er det land som er nest nederst på rangstigen når det gjelder negative holdninger til leseaktivitet. Også her er det store forskjeller mellom jentene og guttene i Norge. Jentene leser mye skjønnlitteratur og ukebladstoff og aviser, mens guttene stort sett ikke leser annet enn tv-programmet i avisene og er best på mer tekniske ting som lesing av diagram, kart og tabeller og dataspill.
 
- Norsk skole har klart å få elever til å ta utfordringer, mene noe, tolke en tekst og lese litteratur. Men når det gjelder strukturert lesefaglig opplæring, har vi en
lang vei å gå, sier Astrid Roe.
 
PISA (Programme for International Student Assessment) er en undersøkelse som OECD foretar over tid. Leseundersøkelsen som kom nylig skal etterfølges av en ny undersøkelse av 15-åringers matematikkunnskaper i 2003 og naturfagkunnskaper i 2006.