Omorganisering rammer voksne innvandrere
Voksne elever som tar grunnskoleopplæring har til nå hatt et differensiert opplæringstilbud på Smedstua voksenopplæringssenter. På grunn av omorganisering risikerer de nå at miljøet deres blir splittet mellom flere opplæringssteder. Majoriteten av dis
I dag er grunnskoleopplæringen for voksne
samlet på Smedstua voksenopplæring. I meldingen blir det
foreslått at den eksamensrettede delen av
grunnskoleopplæringen flyttes fra Smedstua
voksenopplæring til Sinsen voksenopplæring fra 1. august
2005.
Fra samme tidspunkt skal
begynneropplæringen i norsk for innvandrere fordeles på
tre regionale sentra; Smedstua, Skullerud og Rosenhof.
I år har Smedstua voksenopplæring ti
grupper på ettårig, toårig og treårig
grunnskoleopplæring. Bare syv av gruppene får plass
på Sinsen voksenopplæring til høsten. For å
få plass til alle elevene på Sinsen voksenopplæring
foreslo de ansatte ved Smedstua at det bygges paviljonger på
Sinsen som gir plass til alle elevene. Bygging av paviljonger ble
kostnadsberegnet til 2 millioner kroner.
Fikk ikke gjennomslag for paviljonger
Da bystyret i Oslo 8. desember behandlet
budsjettet for 2005, ble det klart at de ansatte på Smedstua
hadde full støtte for sitt forslag om paviljonger fra
Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti. Men disse to partiene
fikk ikke støtte for sitt alternative budsjettforslag.
- Jeg forstår godt behovet for et
differensiert og fleksibelt utdanningstilbud til voksne innvandrere
som tar grunnskoleopplæring. Det var årsaken til at vi
støttet forslaget om å bygge paviljonger. I tillegg
foreslo vi å øke budsjettet til voksenopplæring med
en million kroner, fordi vi vet at søkertallet til
voksenopplæringen er stigende. Men heller ikke det fikk vi
gjennomslag for, sier Kari Pahle (SV), leder for kultur og
utdanningskomiteen i bystyret i Oslo til Utdanning.
- Er dette en tapt sak for elever og
ansatte på Smedstua nå?
- Vi kjempet hardt for denne saken, så
ingen kan i alle fall si at de ikke var klar over hva vi vedtok.
Derfor er jeg redd toget har gått nå. Men man skal aldri
si aldri. Det er selvsagt fullt mulig for de ansatte ved Smedstua
å be komiteen om et møte.
- Et tilbakeskritt
De ansatte på Smedstua har lagt ned mye
arbeid for å få til en differensiert og modulstrukturert
opplæring for de voksne elevene. De siste tre årene har
elevene kunnet følge modulstrukturerte læreplaner i alle
fag.
- For voksne elever som trenger å ta noen
fag over tre år vil det være et stort tilbakeskritt at
opplæringen splittes, slik at noen må begynne
opplæringen sin et annet sted enn på Sinsen. Årsaken
er at det kreves et visst elevtall for å få til
modulstruktureringen, sier Kari Lund Ellingsen tillitsvalgt for
Utdanningsforbundet Oslo.
- Rundt 90 prosent av våre elever er
minoritetsspråklige. Noen har vært flere år i Norge.
Andre kommer rett fra en mottaksskole. Samtidig har elevene helt
forskjellig skolebakgrunn og er på veldig ulike nivåer i
forskjellige fag. Derfor har vi nå valgt å dele inn hvert
fag i fire moduler, sier Lund Ellingsen.
Hun forteller at en som har kompetanse i modul
en fra før derfor kan begynne rett i modul to eller tre, eller
kanskje starte direkte i videregående med noen fag.
- Dette er i tråd med Kvalitetstutvalgets
innstilling som nettopp peker på behovet for
modulstrukturering. Samtidig er det effektivt fordi elevene dermed
bruker kortere tid på studiene, sier Lund Ellingen.
Hun mener elever i de treårige gruppene
vil profitere på å være tilknyttet den øvrige
grunnopplæringen, siden norskferdighetene her vil ligge over
gjennomsnittet av deres eget.
- Modulbasert opplæring er perfekt
- Engelsk og matematikk klarer jeg fint å
ta på to år. Jeg har gode kunnskaper i disse fagene fra
skolen i Irak, sier Ali Hadi som har vært fire år i
Norge.
Men selv om Hadi allerede snakker godt norsk,
ønsker han en treårig norskopplæring. Derfor passer
den modulbaserte opplæringen på Smedstua perfekt.
Når han er ferdig med grunnskoleopplæringen, skal han
fortsette i videregående skole. Han ønsker seg en jobb
innen IT-bransjen og kan gjerne tenke seg å drive med
dataopplæring.
Nga Thamh Nguyen med bakgrunn fra Vietnam er
flink i realfag og regner med at hun klarer å ta matematikken
på bare ett år. Men også hun ønsker å
bruke lenger tid på norskfaget. Nina Diriye med bakgrunn fra
Somalia og Freweyni Syum med bakgrunn fra Etiopia har også
planlagt å bruke mer tid på norskfaget enn på
engelsk og matematikk.
- For oss passer den modulbaserte
opplæringen helt perfekt, mener de fire elevene. Alle elevene
ønsker å fortsette i videregående skole når de
er ferdige med grunnskoleeksamen.