Foto: Marianne Ruud

Isaksen vil ha ny nettportal om utdanningskvalitet

Alle data om utdanningskvalitet skal samles i en portal. Det blir foreslått i den kommende stortingsmeldingen om høyere utdanning, røper kunnskapsministeren.

Publisert

– Åpen og tilgjengelig kunnskap bidrar til tillit, sa kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) på kontaktkonferansen mellom Kunnskapsdepartementet og institusjonene i høyere utdanning i Oslo tirsdag.

Andre forslag er økte kompetansekrav for undervisere, innføring av praksisprofessorer, samt mer fagfellevurdering av undervisere og forskere.

 

Mener lærerutdanningene kan forbedres

Utdanningsforbundet har kommet med innspill til den kommende stortingsmeldingen.

– Utdanningsforbundet mener frafallet fra lærerutdanningene er for høyt. En av tre studenter på grunnskolelærerutdanningene slutter i løpet av to år. Hva bør gjøres?

– Lærerstudiet er fortsatt preget av lav studieinnsats og forventningene til studentene er for lave, sier Isaksen.

Overbooking av studenter

– Mange studenter klager på overfylte lesesaler og overbooking. I studieåret 2014/15 var overbookingen på 32.000 studenter på lærerutdanningene. Hva mener du om det?

– Alle vet at dette ikke dreier seg om 32.000 potensielle nye lærere. Overbookingen handler om det antallet studenter man vet ikke møter og i tillegg dem man regner med har valgt feil, sier Isaksen.

– Studentene klager på mangelfull undervisning, veiledning og medvirkning. Har de rett?

– Det er mulig, men de siste årene har det skjedd mye med kvaliteten på lærerutdanningene. Inntakskravene er skjerpet, og karaktersnittet har gått opp. I stortingsmeldingen som kommer, foreslår vi dessuten å legge om finansieringsordningen, slik at institusjonene ikke bare belønnes for produksjon av studiepoeng men for hvor mange studenter som fullfører en mastergrad, sier Isaksen.

 

Isaksen støtter innspill

– Lærerstudentene ønsker seg mer aktiviserende læringsformer. Hva tenker du om det?

– Det forstår jeg. Aktiv deltakelse har betydning for læringsutbyttet til studentene.

– Mer kunnskap om bruk av IKT blir etterlyst ved lærerutdanningene. Særlig ønsker lærerstudentene å vite mer om hvordan de kan ta i bruk IKT i sin egen undervisning. Forstår du det?

– Det har jeg også stor forståelse for. Kunnskaper om bruk av IKT varierer nok en del mellom institusjonene, men her er det sikkert rom for forbedringer, sier Isaksen.

– I sitt innspill til den kommende stortingsmeldingen skriver Utdanningsforbundet at det trengs egne forskerskoler for lærere, flere doktorgrader og førstelektorprogram. Er du enig?

– Ja, det er jeg helt enig i. Jeg har stor tro på bedre samspill mellom utdanning, forskning og praksis. Universitetsskolene er et eksempel på hvordan dette samspillet kan videreutvikles, sier Isaksen.

– Utdanningsforbundet ønsker også at lærere og barnehagelærere skal få større mulighet til å drive med utviklingsarbeid. Enig?

– Også det får min fulle støtte, sier Isaksen.

Vil stimulere til kritisk tenkning

I sin innledning sa Isaksen at en del av den akademiske kulturen å være kritisk.

Han sa også at etisk refleksjon er blitt viktigere enn noen gang.

– Det er når undervisere og studenter kommer sammen og diskuterer, at ny kunnskap oppstår, hevdet kunnskapsministeren. Derfor vil han at studiestedene skal dyrke fram de gode underviserne.

 

Ikke alt er rosenrødt

Men kunnskapsministeren ser også forbedringsområder.

– Mange av oss husker foreleserne eller øyeblikkene som slukket gnisten. Noen husker overfylte forelesningssaler. I dag fullfører bare fire av ti studenter en bachelorgrad på normert tid, sa han.

Statsråden mener det nå er på tide med større ambisjoner på studentenes vegne.

– Vi skal gi dere som jobber i høgskole- og universitetssektoren de verktøyene som trengs. Vi skal bygge opp under det som står i langtidsmeldingen. Der er kvalitet det som fremheves.

 

Vil ha meritterte undervisere

I likhet med statsminister Erna Solberg vil Isaksen at fremragende undervisning skal bli like viktig som fremragende forskning. Også Utdanningsforbundet støtter meritteringsordningen.

– For å utvikle meritterte undervisere trengs godt pedagogisk lederskap, mener Isaksen.

Han fortalte at ved Nord universitet kan de meritterte underviserne oppnå tre lønnstrinn ekstra.

– Undervisningen i universitets- og høgskolesektoren kan ikke overlates til ildsjeler. Utdanningskvalitet må bli en del av en kultur på den enkelte institusjon. Alle må ha et ansvar for å lete etter måter å bli bedre på, sa han.

Isaksen røpet at stortingsmeldingen kommer til å foreslå høyere krav til undervisningskompetanse. Han varslet også at det kan komme endringer i stillingsstrukturen i universitets- og høgskolesektoren.

 

Foreslår mer fagfellevurdering

I tillegg vil han ha økt vekt på fagfellevurdering både blant undervisere og forskere.

Han varsler også økt vekt på konkurranse både nasjonalt og internasjonalt innenfor akademia. Konkurranse vil han ha både mellom undervisere og mellom institusjoner. Det vil fremme kvalitet, sa han.

– Samtidig skal vi ikke detaljregulere hva dere skal gjøre. Vår jobb som politikere er å legge forholdene til rette for institusjonene, understreket han.

 

Foreslår praksisprofessorer

I stortingsmeldingen blir det foreslått å tilsette praksisprofessorer med erfaring fra arbeidslivet. Et annet forslag er innføring av sensorveiledning.

Realfag og teknologi er et annet felt statsråden er opptatt av.

– Programmering er blitt en grunnmur i de aller fleste fag, hevdet han.

En satsing på samarbeid mellom teknologiutdanningsinstitusjoner i Norden er et annet satsingsfelt.

Isaksen er dessuten opptatt av at de fysiske forholdene har betydning for læringen.

– Campus er mer enn bygg. Det er Campus Kronstad i Bergen et eksempel på.

– Jeg oppfordrer dere som deltar her i dag til å ta en lederrolle i utviklingsarbeidet, sa han.

Powered by Labrador CMS