Steffen Handal advarer mot forenklede rangeringer og tiltak i kjølvannet av SSBs skoleundersøkelse. Arkivfoto: Jørgen Jelstad

Handal er kritisk til ny rangering

– Funnene fra SSBs undersøkelse forteller oss ikke hva som er årsakene til resultatene som legges fram, sier Steffen Handal, leder i Utdanningsforbundet.

Publisert

Handal peker på at forskerne sier selv at det er betydelige usikkerhetsfaktorer knyttet til resultatene.

– Forskernes mål har vært å se på hva skolene bidrar med når man ser bort fra sosioøkonomisk bakgrunn. Selv om man skal tolke resultatene forsiktig, kan skoler som gjør det dårlig i denne undersøkelsen likevel ha noe å lære av dem som gjør det godt?

– Det kan jeg ikke avvise. Men da må skoleledelsen og lærerne selv gå aktivt ut og søke informasjon om hva andre skoler gjør. Det jeg er særlig kritisk til, er hva foreldre, politikere og skolebyråkrater tolker inn i de rangeringslistene mediene nå offentliggjør. Det viktige er at resultatene fra SSBs undersøkelse ikke brukes som styringsindikatorer for å iverksette generelle tiltak, sier Handal og legger til:

– Et av SSBs viktige funn er at forskjellene mellom skoler stort sett er ganske små. Og når det gjelder de skolene som ligger i ytterkant, enten på topp eller bunn, så bør man være særlig varsom med å legge for mye inn i resultatene. Her kan det både handle om feilmarginer og ulike forutsetninger, sier han.

 

For komplisert for tall-rangering

– Bør forskerne gå videre med resultatene for å finne ut mer om hva som er bakgrunnen for at skoler gjør det bra eller dårlig med utgangspunkt i slike skolebidragsindikatorer?

– Det er jeg usikker på. Karakterer er en viktig basis også for denne typen målinger. Dermed blir det umulig å ta hensyn til en rekke andre faktorer som også har betydning for elevenes læring. Utdanningsfeltet er for komplekst og komplisert til at det bør ende opp i sammenligninger av tall og rangeringer av skoler, sier Steffen Handal.

 

Powered by Labrador CMS