Statsminister Erna Solberg vil premiere dyktige undervisere. Foto: Marianne Ruud.

Erna vil premiere dyktige undervisere

– Framtidens sykepleier vil være en blanding av sykepleier og ingeniør. Derfor trengs innovativ undervisning og teknologikunnskap, sa statsminister Erna Solberg på dagens utdanningskonferanse.

Publisert

– Å bli en fremragende underviser må bli like attraktivt som en fremragende forsker, sa Solberg.

 «Kvalitet i høyere utdanning» var tema på Kunnskapsdepartementets årlige kontaktkonferanse med representanter for universitets- og høgskolesektoren.

Stortingsmeldingen om kvalitet i høyere utdanning er varslet i løpet av januar 2017. Statsministeren og kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen røpet i dag litt av hva meldingen kommer til å handle om.

Solberg snakket om hvor viktige institusjonene i høyere utdanning blir for omstilling i arbeidslivet. Hun er opptatt av betydningen av god kvalitet i grunnutdanningene og av livslang læring.

Derfor vil hun nå stille strengere kvalitetskrav til institusjonene og til underviserne. Hun vil også ha skjerpet konkurranse mellom institusjonene i høyere utdanning.

– Universiteter og høgskoler med «høy ranking» vil være mer attraktive blant studentene, sier hun.

 

Må gi status å undervise

På spørsmål fra Utdanning om hvordan kvaliteten på undervisningen skal heves, svarer hun:

– Vi innfører nå en ordning med merittering av gode undervisere. Vi må også få til et godt samspill mellom undervisning og forskning. De ulike fagområdene må samtidig ha en god forankring i praksisfeltet innenfor de forskjellige yrkene.

Merittering vil blant annet innebære lønnsøkning. Universitetet i Tromsø er i samarbeid med Norges teknisk naturvitenskapelige universitet (NTNU) i Trondheim med på å prøve ut en ordning med merittering av gode undervisere. Det samme er Universitetet i Bergen som har innført en ordning med opptil 50.000 i lønnsøkning for gode undervisere på matematisk–naturvitenskapelig fakultet.

 

For stort frafall blant studentene

Bare 40 prosent av bachelorstudentene og 43 prosent av masterstudentene i Norge fullfører på normert tid. Dette kom fram av tilstandsrapporten for høyere utdanning i 2015. Tilstandsrapporten ble lagt fram i mai 2016.

Følgegruppa som evaluerer de nye lærerutdanningene, kunne i 2015 vise til at av grunnskolelærerstudentene dropper hver tredje student ut etter to år.

– Det er et problem. Tallet er for høyt, sier statsminister Erna Solberg til Utdanning og legger til:

– Vi må inn og se på hva årsakene er. Mange studenter finner nok ut at de har valgt feil yrke. I andre tilfeller kan det skyldes kvaliteten på undervisningen eller veiledningen studentene får. Det kan også handle om for dårlig forankring av utdanningen i praksisfeltet.

– Det er viktig at studentene gjør bevisste og gode valg. Samtidig må de få god oppfølging, sier hun.

 

Bedre utdanningsmuligheter for innvandrere

Migrasjon og integrasjon er ett av de områdene statsminister Erna Solberg pekte på som et felt regjeringen prioriterer.

– Nøkkelen til god integrering er utdanning og arbeid, sier Solberg.

Hun takket universitetene og høgskolene for å ha bidratt gjennom «akademisk dugnad for flyktninger». Universitets–og høgskolesektoren har gjennomført gjennom åpne informasjonsdager og bidratt til å kartlegge flyktningers kompetanse.

– Men en dugnad kan ikke vare evig. På dette feltet må vi nå begynne å arbeide mer systematisk, sier statsministeren.

Hva er de viktigste grepene for å få til et systematisk arbeid på dette feltet?

– Det er ressurssløsing når altfor mange velutdannede flyktninger har fått beskjed om å begynne helt på nytt i norsk høyere utdanning. Regjeringen legger nå til rette for rask kompetansekartlegging og kompletterende utdanning i Norge, blant annet gjennom ulike modulbaserte tilbud.

– Dette har vi satt av peger til på statsbudsjettet, avslutter Solberg.

 

Samhandling med roboter

Solberg sa også at med en befolkning som blir eldre, må man legge til rette for en samhandling mellom mennesker, roboter og maskiner. På dette feltet blir utdanningssituasjonene viktige.

– Det trengs kunnskap for å jobbe smartere og ta i bruk ny teknologi. En sykepleier vil i framtiden være en blanding av ingeniør og sykepleier. Digitalisering gir muligheter, men den fører også med seg endringer som kan være utfordrende, mener statsministeren.

– Livslang læring må nå gå fra prat til praksis. Vi skal ha læring på arbeidsplassen i samarbeid med høgskoler og universiteter. Det er flott med studenter på campus, men etter hvert vil også stadig flere ha behov for påfyll av kunnskap på arbeidsplassen. Da må vi lage systemer for det.

Hun snakket også om bekjempelse av ulikhet for å kunne bevare et godt velferdssamfunn.

Solberg er også opptatt av at studentenes kritiske sans må utvikles og at de må lære seg å reflektere juridisk og sikkerhetsmessig.

– Utdanning av høy kvalitet er viktig fordi den skal fungere i et arbeidsliv der det blir mindre rutiner. Vi trenger personer som kan håndtere kompleks og tvetydig informasjon, sa hun.

– Studenter må være gode på kreativ problemløsning. Det passer godt for oss nordmenn som tradisjonelt ikke liker autoriteter. Samtidig må man lære seg respekt for faglighet, sa statsministeren.

 

Powered by Labrador CMS