Nei til trippeleksamen – ja til yrkesretting og forenkling

Stortinget sa nei til regjeringens forslag om at alle 10.-klassinger må opp til eksamen i både norsk, matematikk og engelsk. Men regjeringen fikk støtte for å yrkesrette kunst- og håndverksfaget.

Forslaget om å dytte inn obligatorisk eksamen i både norsk, matematikk og engelsk for avgangselevene på ungdomsskolen fikk som ventet ikke nok støtte da Stortinget tirsdag behandlet stortingsmeldingen Fag –  fordypning –  forståelse –  en fornyelse av Kunnskapsløftet».

Stortingsmeldingen om skolens innhold

* Stortinget behandler tirsdag stortingsmeldingen «Fag –  Fordypelse –  Forståelse. En fornyelse av Kunnskapsløftet», som ble lagt fram av kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) i april.

* I meldingen tar regjeringen til orde for å beholde dagens skolefag, men fornye læreplanene.

* Det foreslås færre og tydeligere kompetansemål. Læreplanene skal slankes.

* Tre tverrfaglige temaer skal prioriteres. Det er demokrati og medborgerskap, bærekraftig utvikling og folkehelse og livsmestring.

* Læreplanverkets generelle del skal fornyes for å tydeliggjøre skolens helhetlige ansvar for utvikling av elevenes sosiale kompetanse.

* Stortinget sa tirsdag nei til enkelte av forslagene i meldingen, som å gi alle dagens 10.-klassinger obligatorisk eksamen i norsk, engelsk og matematikk.

* Flertallet sa også nei til forslaget om å la kommunene få omdisponere flere timer enn i dag, og begrunnet det med frykt for en prioritering av matte, norsk og engelsk på bekostning av de andre fagene i skolen.

*Flertallet ber også om at Kunnskapsløftet suppleres med et «verdiløft» i skolen, der verdier som respekt for menneskeverdet og naturen, åndsfrihet, nestekjærlighet, tilgivelse, likevekt og solidaritet skal innlemmes i alle fag og på alle nivåer.

* Stortingsflertallet ber også om en tillitsreform i skolen, og ber regjeringen sikre at det er lærerens ansvar og faglige skjønn som skal avgjøre hvilke metoder og virkemidler som skal tas i bruk undervisningen.

* Stortingsflertallet ber også om en gjennomgang av det nasjonale kvalitetsvurderingssystemet (nasjonale prøver, kartleggingsprøver, eksamen m. m)

(Kilder: Kunnskapsdepartementet, Aftenposten).

(©NTB)

Dermed blir eksamensformen som i dag, ved at et tilfeldig utvalg elever kun trekkes opp i ett av de tre fagene. Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) mente hans forslag ville gi en mer rettferdig ordning, men et flertall med Ap, SV, Sp, Venstre og KrF mener det isteden vil føre til mer eksamenspress og testing av elevene.

Yrkesretting

For flere av partiene er det avgjørende at kunst- og håndverksfaget blir endret. Tirsdag ble de folkevalgte enige om å dele opp dette faget for å sikre et mer yrkesrettet og praktisk fag.

– Det er viktig å styrke de praktisk-estetiske fagene. Vi skal også vurdere skjerpede kompetansekrav for nyansatte lærere i disse fagene, og har også foreslått å gjøre dem til eksamenstrekkfag for å styrke deres posisjon i skolen, sier statsråden.

Det er ikke godt nok, mener imidlertid Senterpartiet som beskylder regjeringspartiene for å svikte den praktiske kunnskapen. Partiet ønsket kompetansekrav til lærerne, og er skuffet over at særlig Arbeiderpartiet, men at også Høyre og Frp, stemte dette ned.

– Vi har nå en regjering som hever kompetansekravene kun for de teoretiske basisfagene, og som nøyer seg med å si at de vil vurdere kompetansekrav når det gjelder de praktisk-estetiske fagene, sier partiets utdanningspolitiske talskvinne, Anne Tingelstad Wøien.

 

Forenkling

For regjeringen var det viktig å forenkle læreplanene. Kunnskapsministeren sier et hovedpoeng i stortingsmeldingen er at dagens planer er for omfattende og bidrar til overflatelæring i stedet for dybdelæring.

– Vi skal forenkle læreplanene slik at elevene får konsentrere seg mer om det viktigste i fagene. Samtidig skal vi beholde og videreutvikle de grunnleggende ferdighetene i skolen, nemlig lesing, skriving, regning, muntlige og digitale ferdigheter, sier Røe Isaksen.

Regjeringen er spesielt fornøyd med at de fikk støtte for å endre læreplanene slik at de tre fagovergripende temaene bærekraft, demokrati og medborgerskap, samt folkehelse og livsmestring skal prioriteres i fagfornyelsen.

Det ble også enighet om å starte arbeidet med å yrkesrette fellesfagene i yrkesfagene slik at for eksempel matematikkundervisningen skal bli mer relevant for et fremtidig yrke. Etter forslag fra KrF gikk flertallet også inn for et «verdiløft» i skolen, der viktige verdier skal innlemmes i alle fag og på alle nivåer i skolen. (©NTB)

Powered by Labrador CMS