Giske: Lærere må få slippe lokale læreplaner

Trond Giske vil ha slutt på det lokale læreplanarbeidet. ­­– Jeg vil også legge ned Utdanningsdirektoratet, sa Arbeiderparti-politikeren i en debatt om lærerrollen.

Publisert

Mandag kom ekspertutvalgets rapport om framtidens lærerrolle. På Arendalsuka var toppolitikerne hentet inn til debatt om hvordan utvalgets anbefalinger vil påvirke framtidens skolepolitikk.

 Da jeg leste rapporten fra utvalget, følte jeg meg forstått som lærer. Lærerrollen er i dag overlesset av forventninger. Hva skal politikerne gjøre med det, spurte leder i Utdanningsforbundet, Steffen Handal.

– Noe må ut

Aps Trond Giske var soleklar på at han vil fjerne lærernes ansvar for å lage lokale læreplaner.

 Det er bedre å nå noen få mål, enn å nå ingen av mange mål. La lærerne få større frihet til å undervise, sa Giske.

Han pekte på at alle i skolepolitikken helst vil ha noe mer inn, mens ingen tør å kaste noe ut.

 Jeg og de andre politikerne i panelet har alle bidratt til situasjonen i dag. Når jeg har besøkt skoler, har jeg fått sjokk over hvordan vi politikere, med de beste intensjoner, har bidratt til forholdene for lærerne i skolen. Hvert eneste komma er godt ment, men det er fullstendig umulig å styre etter alle de målene som finnes i dag, sa Giske.

Han vil også legge ned hele Utdanningsdirektoratet.

 Man bør flytte alle juristene og økonomene tilbake i departementet. Så bør Utdanningsdirektoratet gjøres til et læringssenter som kan bidra til skoleutvikling, sa Giske.

– Vi lager færre mål nå

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen mener det er en dårlig idé.

 Det kan være mange problemer med å ha et Utdanningsdirektorat, men det er en fryktelig dårlig idé å legge det ned og flytte de ansatte inn i Kunnskapsdepartementet, sa Røe Isaksen.

Han viste til at regjeringen allerede er i gang med å redusere de mange målene som er innført i skolen de siste årene.

 Vi er i gang med en læreplanreform hvor målet nettopp er færre mål i skolen, sa Røe Isaksen som var nøye med å påpeke at dette også er en balansegang fordi skolen også må ha noen tydelige mål.

Vil ha norm for lærertetthet

SVs Audun Lysbakken mener rapporten støtter hans syn om at det fra politisk hold er innført et for snevert syn på kunnskap og læring og for mye målstyring.

 Det er behov for en tillitsreform i skolen. I tillegg underbygger rapporten kravet om en nasjonal norm for lærertetthet, sier Lysbakken til Utdanning før debatten.

Også KrFs Anders Tyvand mener det nå er på høy tid med en norm for lærertetthet. Han mener anbefalingene i rapporten også utfordrer lærerne selv.

 Å utvikle profesjonsfellesskapet til lærerne er ikke noe som kan styres fra oss politikere sentralt, det må også lærerne selv ta tak i, sier Tyvand.

Etterlyser handling 

Steffen Handal etterlyste mindre styring ovenfra og ned og mer støtte til lærerne i deres arbeid.

 Det holder ikke at alle politikerne og KS sitter her og sier de er enige i anbefalingene i rapporten. For samtidig ser vi at mistilliten der ute blant lærerne vokser. Vi må bli enige om hva som faktisk kan gjøres for å endre situasjonen vi er kommet i, sa Handal. 

Powered by Labrador CMS