Nei til lærebok som hjelpemiddel på eksamen

Bruk av læringsbok til eksamen vil fungere mer som en "sovepute" enn som et pedagogisk hjelpemiddel for svært mange, mener filologavdelingen ved Møglestu videregående skole.

Filologavdelingen ved Møglestu videregående skole ønsker med dette å uttrykke vår sterke misnøye med at læringsbok nå blir tillatt som hjelpemiddel på sentralt gitte eksamener i B- og C-språk (Rundskriv LS-33-2003). Dette begrunner vi slik:
 
Det blir vanskeligere å få elevene til å lære seg sentrale ting i grammatikken når de vet at de kan bruke læringsbok til eksamen. Det vil fungere mer som en "sovepute" enn som et pedagogisk hjelpemiddel for svært mange. Utviklingen med stadig mer omfattende hjelpemidler har vist dette. For en del år siden ble eksamen i fremmedspråk gjennomført helt uten ordbøker. Så ble det tillatt med ettspråklige ordbøker. Deretter ble det tillatt med tospråklige ordbøker.
 
I de seneste årene har tospråklige ordbøker med et midtparti med grammatikk og verboversikter vært tillatt, og fra og med våren 2003 separate grammatikkbøker og verboversikter. Resultatet er at mange elever ikke tar bryet med å lære seg viktige ting i grammatikk fordi de stoler blindt på alle hjelpemidlene til eksamen.
 
Hva med kontroll av de medbrakte læringsbøkene på selve eksamensdagen? Hvem skal kontrollere? Hvordan sikre lik kontroll fra skole til skole? Hvor mye tid vil gå med til kontroll før eksamen kan begynne? Hva gjør "kontrollørene" dersom elevene stiller med læringsbøker i form av tykke ringpermer? Hvordan kan en kontroll av alt dette gjennomføres i praksis? Hvor mye tid vil gå med til kontroll før en kan starte eksamen?
 
I 4. avsnitt sies det at læringsboka "vil innehalde ei bearbeiding og oppsummering av lærestoffet...". Hva er det kontra en ferdig skrevet sakprosatekst?
 
Det har tidligere vært understreket at oppgavene skal være "røyndomsnære". I en kommunikasjonssituasjon - hvor "røyndomsnært" blir det med alle disse hjelpemidlene?
 
Med så liten tid som elevene har til rådighet på eksamen tror vi bruken av alle disse hjelpemidlene vil føre til mer stress for elevene og dermed et dårligere resultat.