Det ble et hjertelig gjensyn mellom Ali Mohammed (38) og Torger Eriksen (75). – Torger hadde utradisjonelle måter å undervise på. Han lyttet. Det roet meg veldig i en periode der jeg var helt ny og alene i et fremmed land, sier Ali.
Det ble et hjertelig gjensyn mellom Ali Mohammed (38) og Torger Eriksen (75). – Torger hadde utradisjonelle måter å undervise på. Han lyttet. Det roet meg veldig i en periode der jeg var helt ny og alene i et fremmed land, sier Ali.

Min favorittlærer:

Læreren som lyttet, lærte Ali mest

– Han forsto betydningen av å lytte før vi begynte med grammatikken, sier forfatter Ali Mohammed om sin lærer fra voksenopplæringen, Torger Eriksen.

Publisert

Torger Eriksen (75) skvatt da den tidligere eleven han bare hadde vært vikarlærer for, sto på døren en mandag i vinter og fortalte at han hadde pekt ham ut som sin favorittlærer til Utdannings intervjuserie.

Ali Mohammed hadde ikke telefonnummeret hans, men visste hvor Eriksen bodde og oppsøkte ham på «gamlemåten». Ville han være med på elev-lærer-intervjuet?

– Det var jo bare noen enkeltdager iblant jeg var vikar i klassen din. Derfor er det jo helt overveldende å bli invitert til dette og få høre at jeg har hatt så stor betydning, sier Torger Eriksen.

Eleven

Ali Mohammed (38)

  • Forfatter, foredragsholder og tospråklig fagarbeider.
  • Forfatter av boka «Griseflax – norske ord og uttrykk på somali».

– Du forsto at når man kommer som kvote­flyktning og har 100 andre problemer i hodet, er kanskje ikke det å bli drillet i ubestemt og bestemt form eleven bør bli utfordret i med en gang. Eleven tenker kanskje på moren sin som er syk i hjemlandet og helgen som ligger foran en, uten at man har noen å være sammen med, sier Ali Muhammed, som har fått stor oppmerksomhet med boka «Griseflax – norske ord og uttrykk på somali».

– Torger ble en ventil. Han var en du kunne komme til med alt du hadde i hodet ditt. Ali Mohammed (38)

De møtes på Bamble videregående skole, avdeling Croftholmen, der Ali Mohammed i dag jobber som tospråklig fagarbeider. Den holder hus i en gammel herskapelig trebygning i nasjonalromantisk sveitserstil ved Langesundfjorden i Vestfold og Telemark fylke. Ved skolen legges det stor vekt på inkludering, med blant annet tilbud til elever som trenger særskilt tilrettelegging.

– Du hadde jo litt griseflaks også, som fikk jobb på en skole som har en så positiv tenkning og med så flinke lærere, sier Torger Eriksen, ikke uten hentydning til tittelen på boken som virkelig har fått Ali Mohammed frem i rampelyset. Ali var blant annet gjest i TV-programmet «Lindmo» en fredagskveld i vinter. Det er en eksponering som ikke er alle ordbokforfattere forunt.

– Bli kjent med mennesket

Men mest griseflaks mener Ali han hadde som fikk oppleve Torgers metode, etter at han kom alene til Norge vinteren 2012, som kvoteflyktning fra Somalia.

– Torger ble en ventil. Han var en du kunne komme til med alt du hadde i hodet ditt. Når du ikke har venner i Norge, folk ikke snakker til deg, og du føler deg helt på jordet, føltes det så godt å møte en som Torger. Følelsen av å bli lyttet til, en som brukte god tid på å bli kjent med deg. At vi hadde kontakt. At det også kunne være spøkefullt. Det var et ekte nærvær, som blir så viktig for en elev som ikke har hodet sitt på plass, fordi det er så mye annet grunnleggende som bekymrer og opptar deg, forteller Ali.

Læreren

Torger Eriksen (75)

  • Lærer ved Bamble voksenopplæring 2002–2015. Lærer i ungdomsskolen fra 1969.

Torger lytter og forklarer sin metode:

– Jeg var opptatt av å fortelle hvem jeg selv var. Om elevene skjønte at jeg var åpen, ble det lettere for dem å si noe om seg selv. Det er ikke lett å kommunisere om man ikke finner veier til å skape trygghet, sier han.

Selv begynte Torger som lærer i voksenopplæringen i 2002, etter 33 år i ungdomsskolen.

– Jeg var nysgjerrig på noe nytt. Litt av årsaken til at jeg ønsket meg til voksenopplæringen, skyldtes Tom Burholt, som den gang var rektor der. Han var en flott fyr, som hadde denne tilnærmingen til flyktninger som elevgruppe: «De må lande først», forteller Eriksen.

Når man møter traumatiserte elever, begynner du ikke med norsk grammatikk.
Torger Eriksen (75)

Dette ga grunnlaget for hans egen metode som ble så avgjørende for Ali:

– Når man møter traumatiserte elever, begynner du ikke med norsk grammatikk. Du må først bli kjent med dem som de menneskene de er. Men det kan være utfordrende. Du møter en elevgruppe som er alt fra analfabeter til dem med mastergrad. Flyktninger er ingen homogen gruppe. Jeg så i Ali en elev som på svært kort tid hadde lært seg grunnleggende norsk og som ble en ressurs vis-à-vis andre elever.

– Si ja til muligheter

Fra Ali landet i Norge i januar 2012 til han begynte på voksenopplæringen en måned senere, hadde han lært seg så mye norsk at Torger mener han snakket språket godt allerede etter noen få uker.

Ali Mohammed er selv veldig klar på sin tilnærming for både å lære og å bli integrert.
I dag driver han også et enkeltmannsforetak og holder foredraget «Hvordan lykkes som flyktning?» på videregående skoler.

– Jeg er opptatt av å formidle hvordan man skal navigere, skaffe seg et liv i Norge, sier Ali, som ikke minst er opptatt av å formidle at dette handler om å si ja til muligheter.

– Du lærer ikke norsk ved å holde deg til dine landsmenn. Du må finne andre arenaer.

Les også: Wenche er læreren som så det poetiske i «Staysman»

Ali var selv som elev ved voksenopplæringen utplassert i jobbpraksis ved Stathelle barneskole da han helt tilfeldig fikk tilbud om jobb ved Croftholmen.

– Helt «ut av det blå» fikk jeg høre at de jaktet på en tospråklig assistent. Jeg fikk jobben, og slik fikk jeg en helt annen kontakt med nordmenn. Plutselig øvelseskjørte jeg med tre-fire lærere, fikk leid bolig via lærere og så videre. Jeg følte meg inkludert fra dag én.

Ali skrev boken «Griseflax» fordi han selv ble forvirret av norske ord og uttrykk han ikke klarte å sette i kontekst.

– Den gjorde at jeg følte meg utenfor pausepraten, forklarer Ali.

Lærer Torger ser på sin tidligere elev og er takknemlig for attesten han denne dagen har fått av en elev han kun hadde kontakt med som vikar, og over at dette har satt varige spor.

– Jeg er evig takknemlig over å få høre dette. Det betyr mye for selvfølelsen min. Og jeg tenker at ved å være nysgjerrig på fremmede mennesker, får man så mye tilbake.