Andreas Wahls favorittlærer hadde en naturlig autoritet

Reidun Bue Andreassen ga Andreas Wahl interesse for læreryrket. Han ser ikke bort fra at han blir lærer selv en dag, om TV-karrièren tar slutt.

Eleven: Andreas Wahl (32)

  • Mastergrad i fysikk og praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) fra Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet i Trondheim, profesjonell vitenskapsformidler.
  • Programleder for og deltaker i flere fjernsynsprogrammer.
  • Elev ved Eik skole i Tønsberg 1990–1996.

 

Læreren: Reidun Bue Andreassen (66)

  • Lærerutdanning fra Eik lærerhøgskole i Tønsberg
  • Hovedfag i miljøetikk
  • Lærer ved Eik skole i 42 år
  • Underviser i real- og naturfag.

 

– Reidun Bue Andreassen og mange andre av de lærerne jeg har hatt, må ha gitt meg respekt for læreryrket, for jeg har tatt praktisk-pedagogisk utdanning (PPU). Jeg er ganske sikker på at jeg ville trivdes som lærer, sier Andreas Wahl til Utdanning, og legger til: – Eller at jeg kommer til å gjøre det, hvis det jeg driver med nå, tar slutt.

Mange følger Andreas i «Med livet som innsats» på NRK1 for tiden. Han begynte imidlertid sin TV-karrière i «Reale Triks» på Dagbladet TV, selv om enda flere vil huske ham fra Anne Kath. Hærlands og Dagfinn Lyngbøs gullrekkeprogram «Big Bang», og som programleder i Barne-TV. 

Han var elev ved Eik skole i Tønsberg fra 1990 til 1996. Reidun Bue Andreassen var en av lærerne hans i årene 1993–1996.

– Jeg har hatt mange gode lærere, men fra barneskoletiden er det Reidun jeg husker best. Kanskje fordi vi har møttes flere ganger siden. Jeg husker Reidun som tydelig, streng og rettferdig, og at hun ofte kunne sprekke opp i et litt barnlig smil, sier Andreas til Utdanning.

Eik skole 1996, en 7. klasse: Andreas Wahl i helhvit trøye helt til høyre på fremste rad. Helt til venstre på samme rad sitter Reidun Bue Andreassen. Foto: Privat

Eik skole 1996, en 7. klasse: Andreas Wahl i helhvit trøye helt til høyre på fremste rad. Helt til venstre på samme rad sitter Reidun Bue Andreassen. Foto: Privat

 

Reidun Bue Andreassen, lærer i realfag og naturfag, husker Andreas godt fra skoledagene. Hun beskriver ham som «utrolig nysgjerrig» og alltid beredt til å kaste seg over oppgavene:

– Vi hadde for eksempel et forsøk med skrukketroll. I hva slags biotoper kunne skrukketroll tenkes å leve? Jeg husker ennå Andreas’ glede da han oppdaget at hans hypotese stemte; skrukketroll vil jo være der det er mørkt og vått. Jeg husker også en gang oppgaven gikk ut på å måle opp uteområdet på skolen. Da var han i farta nesten før oppgaven var delt ut. Han var litt sånn «Yess!»

– Nå er jo dette 20 år siden, og ubevisst siler man vel inntrykkene, sier Reidun, – men jeg husker ham også som en veldig reflektert gutt, som når vi noen ganger diskuterte filosofiske spørsmål. Han var nok en av de mest modne i den klassen.

 

– Varm, trygg og solid 

Andreas på sin side husker ikke konkrete historier som har gjort særskilt inntrykk fra tiden med Reidun:

– Jeg husker henne som en varm person som var der for oss alle i klasserommet. Slik jeg husker det, fikk hun som regel klassen med seg. Reidun hadde en naturlig autoritet. Så selv om jeg ikke kommer på noen spesiell situasjon, var hun nok en lærer som var der på en trygg og solid måte, dag ut og dag inn – og det er vel ikke så verst, det heller? Jeg unner alle barn å ha tydelige, trygge og inspirerende lærere.

– Hun favoriserte aldri noen. Hun behandlet aldri noen annerledes enn andre. Men en gang overrasket hun meg; i en samtaletime med meg og foreldrene mine uttrykte hun bekymring fordi hun syntes jeg gikk mye alene. Sannheten var i så fall at det var selvvalgt, sier Andreas.

– Jeg likte bedre å observere enn å delta.

Publikum kjenner Andreas Wahl som en som leker med fysikken, både i TV-showet «Med livet som innsats» og i sceneshowet «Elektrisk» som han turnerer med i vår. Realfag og fysikk var ifølge ham selv ingen spesiell favoritt i tiden ved Eik skole.

– Jeg var ikke typen som gjorde en masse eksperimenter eller leste mange bøker, sier han.

– Men jeg var nysgjerrig. Jeg likte, slik jeg fortsatt gjør, å forstå hvordan ting henger sammen. Jeg synes selvsagt at fysikk og naturvitenskap er svært interessant, og mange svar kan finnes der, men på langt nær alle.

Andreas’ nysgjerrighet kan Reidun underskrive på:

– Han var nesten umettelig når det gjaldt å finne ut av ting. Det gjorde jo min oppgave som lærer lettere. Jeg hadde nettopp tatt naturfag, så klassen og jeg var mye ute i skog og mark.

Reidun Bue Andreassen hadde Andreas Wahl som elev i tre år. Da Andreas besøkte skolen for tre år siden med sitt Viten-show, ga han skolen sin egen bok «Nært – sært – spektakulært. 63 naturfaglige triks og eksperimenter», med dedikasjon. Foto: Arne Solli

Reidun Bue Andreassen hadde Andreas Wahl som elev i tre år. Da Andreas besøkte skolen for tre år siden med sitt Viten-show, ga han skolen sin egen bok «Nært – sært – spektakulært. 63 naturfaglige triks og eksperimenter», med dedikasjon. Foto: Arne Solli

 

Tønsberg underholdningsklubb

Som elev spilte Andreas i korps, tok pianotimer og lærte å sjonglere. Noen år senere stiftet han og en kamerat Tønsberg underholdningsklubb i lokaler på Eik skole. Der kunne barn få lære seg et bredt spekter av kunster, som sjonglering, trylling og teater, helt gratis.

– Plutselig fant imidlertid Tønsberg kommune ut at vi skulle betale leie. Dermed ble det slutt på et fritidstilbud som en kamerat og jeg drev gratis. På mange måter ble imidlertid denne klubben, kombinert med fysikken, starten på det jeg gjør i dag, sier Andreas.

 

Klassen besøkte sykehus

Mye av æren for mange opplevelser Reidun og elevene fikk i naturfaglige sammenhenger, tilskriver hun likevel foreldrene:

– Foreldregruppen var fantastisk, kanskje den beste jeg har vært borti i løpet av mine år i skolen. Den gangen var ikke målstyringen så sterk, vi lærere hadde friere tøyler. Jeg laget opplegg sammen med elevene og la oppleggene fram på foreldremøter. Foreldrene bidro både faglig og sosialt til en velfungerende klasse.

Som da en mor som var lege, inviterte klassen til sykehuset der de fikk se celler i mikroskopet. Eller når foreldre inviterte klassen hjem til elevkveld etter en ekskursjon i skog og mark. Men som hun sier:

– De var nok over gjennomsnittet interesserte og ressurssterke.

Powered by Labrador CMS