Ida Melby (24) er nyutdannet lærer på en helt ny skole i Eidsvoll i Akershus, og Utdanningsforbundets medlem nummer 150.000. Foto: Paal Svendsen

Ida er Utdanningsforbundets medlem nummer 150.000

Ida Melby (24) er nyutdannet lærer på en helt ny skole i Eidsvoll, og forbundets medlem nummer 150.000.

Publisert Sist oppdatert

I dag da hun møtte opp på jobb ble hun gjort stas på av fylkesleder Grete Hovde Parr som overrakte blomster, kunst og en ryggsekk med overraskelser fra forbundet.

Melby forteller til Utdanning at hun er nyutdannet fra Høgskolen i Oslo og jobber nå som kontaktlærer på Bønsmoen barneskole i Eidsvoll.

– Dette er spennende, alt er nytt, sier Melby.

I vår var Melby ferdig med allmennlærerstudiet, det som fra i høst heter grunnskolelærerutdanningen, ved Høgskolen i Oslo. I august begynte hun i sin første jobb som kontaktlærer for 6. trinn ved Bønsmoen barneskole på Råholt i Eidsvoll.

Det er ikke bare Melby som er ung og fersk, også skolen er helt ny og åpnet til skolestart. Elevene som begynte på Bønsmoen i høst er en blanding av dem som før gikk på Eidsvoll verk og Råholt barneskole.

Positivt med ny skole

– Det er en gammel ungdomsskole som er pusset opp til en barneskole, men svært lite henger igjen fra det gamle. Det virker som også barna synes det er positivt å komme til en helt ny skole, sier Melby ifølge Utdanningsforbundets nettsider.

Hun innrømmer at en av grunnene til at hun søkte nettopp Bønsmoen var at det lokket å jobbe på en helt nyoppusset skole. Dessuten ønsket hun å flytte tilbake til hjemkommunen. Ida Melby kommer fra et sted som heter Feiring i Eidsvoll.

Ida Melbye og fylkesleder i Utdanningsforbundet Akershus, Grete Hovde Parr. Foto: Paal Svendsen

Jobben på Bønsmoen er den eneste hun søkte på etter at hun ble ferdig utdannet, og den fikk hun. Allmennlæreren har fordypning i kroppsøving, samfunnsfag, spes.ped, samt mat og helse. I vår var hun litt usikker på om hun skulle fortsette å studere eller jobbe, men da Melby så stillingsutlysningen tenkte hun at dette var en sjanse det ikke finnes mange av.

Inspirert som vikar

– Hvorfor ble du lærer?

– Etter at jeg var ferdig på idrettslinja på videregående var jeg usikker på hva jeg ville forsette med. Da muligheten med å jobbe som vikar på to skoler i kommunen dukket opp slo jeg til. Jeg trivdes veldig godt med å jobbe som lærer, og derfor ble det mitt yrkesvalg, sier Ida Melby.

Denne arbeidserfaringen synes hun nå er veldig betryggende, slik vet hun hva hun har å gå til.

– Overgangen mellom høyskole og jobb er stor, vi har etter min mening for lite praksis i studiene så mange kan nok få seg et sjokk når de begynner å jobbe. En trenger litt hjelp i begynnelsen, sier Melby.


Godt mottatt

Måten hun er blitt tatt imot av kollegene ved Bønsmoen som nyutdannet lærer er noe hun vil skryte av. Men hun jobbet ikke mange dagene før hun forsto hvor mye det egentlig er å gjøre som kontaktlærer og at det innebærer mye ansvar. Hun kunne godt tenkt seg litt bedre tid til å undervise, og til elevene.

– Jeg synes generelt at kontaktlærerrollen byr på mye ansvar, nesten i overkant når man er nyutdannet. Men etter å ha hoppet ut i det, liker jeg utfordringen. Har nok også vært heldig med klassen min. En flott gjeng elever, som jeg trives godt sammen med, sier hun.

Ida Melby meldte seg inn i Utdanningsforbundet fordi hun syntes det ga en ekstra trygghet som nyutdannet.

– Som nyutdannet er det mye å forholde seg til, det føles godt å ha en fagforening i ryggen, sier Ida Melby.