Likebehandling ved tilsetting
Med virkning fra 1. mai 2004 fikk arbeidsmiljøloven et nytt kapittel 10A som gir bestemmelser om likebehandling i arbeidslivet.
Reglene om likebehandling erstatter aml.
paragraf 55 A, som tidligere inneholdt en katalog over opplysninger
som arbeidsgiver ikke hadde adgang til å skaffe seg ved
tilsetting, og som det heller ikke var adgang til å legge vekt
på ved utvelgelse av den som skulle tilsettes. I motsetning
til hva som var tilfelle for aml. paragraf 55 A, gjelder reglene om
likebehandling i aml. kap. 10 A under hele arbeidsforholdet, dvs.
fra og med tilsetting og til og med opphør av
arbeidsforholdet, jf. aml. paragraf 54 A.
Selve forbudet mot forskjellsbehandling
fremgår av aml. paragraf 54 B, nr. 1. Bestemmelsen
innebærer at det er forbudt for arbeidsgiver å
forskjellsbehandle på grunn av kjønn, religion, livssyn,
hudfarge, nasjonal eller etnisk opprinnelse, politisk syn,
medlemskap i arbeidstakerorganisasjon, seksuell orientering,
funksjonshemning eller alder.
Forbudet mot forskjellsbehandling gjelder
både direkte og indirekte forskjellsbehandling, aml. paragraf
54 B, nr. 1. Direkte forskjellsbehandling er definert i aml.
paragraf 54 C nr. 1, og innebærer at man blir behandlet
dårligere enn andre blir, har blitt eller ville ha blitt i
tilsvarende situasjon, og forskjellsbehandlingen skjer pga. slike
forhold som listes opp i aml. paragraf 54B.
Med indirekte forskjellsbehandling menes en
tilsynelatende nøytral bestemmelse, betingelse, handling,
praksis eller unnlatelse som faktisk fører til at en person
stilles dårligere enn andre pga. slike forhold, aml. paragraf
54 C nr. 2.
Det er videre viktig å merke seg at
trakassering pga.. forhold som nevnt i aml. paragraf 54 B nr. 1,
også anses som forskjellsbehandling, jf. aml. paragraf 54 C
nr. 3. Trakassering omfatter også uønsket atferd som
krenker eller har til hensikt å krenke en annens person eller
verdighet.
På samme måte som etter
likestillingsloven, er direkte forskjellsbehandling alltid forbudt,
mens indirekte forskjellsbehandling kan være tillatt dersom
formålet med forskjellsbehandlingen er saklig, og midlene som
er valgt for å oppnå dette formålet er
hensiktsmessige og nødvendige.
I dette ligger altså at det må
være forholdsmessighet mellom det formålet som skal
oppnås ved forskjellsbehandlingen, og det middelet som
benyttes, i tillegg til at forskjellsbehandlingen må være
nødvendig for å oppnå dette formålet.
Arbeidsgiver kan således ikke velge indirekte
forskjellsbehandling dersom man ved bruk av andre midler kan
oppnå samme formål uten å måtte ty til
forskjellsbehandling.
Forbudet mot å vektlegge forhold som
regnes opp i aml. paragraf 54 B nr. 1 gjelder under hele
arbeidsforholdet, og innebærer bl.a at arbeidsgiver ved
tilsetting ikke har adgang til å be om slike opplysninger,
verken i utlysningstekst eller under intervjuet.
For å unngå urimelige virkninger av
diskrimineringsforbudet, er det i aml. paragraf 54 D gitt regler
som gir adgang til å gjøre unntak fra dette i visse
sammenhenger og under bestemte vilkår. Det er viktig å
være oppmerksom på at lovgiver har uttrykt forventninger
til at unntaket skal praktiseres slik at det ikke medfører at
hovedreglene om forbud mot forskjellsbehandling uthules.
Utgangspunktet er at unntak aksepteres bare
der hvor det ikke er uforholdsmessig inngripende, saklig og
nødvendig for utøvelse av arbeidet.
Lovgiver har i tillegg pålagt
arbeidsgiver en særlig plikt til å tilrettelegge for
funksjonshemmede for å effektivisere diskrimineringsforbudet.
I dette ligger at det ikke er adgang til å se hen til
funksjonshemning der hvor arbeidsgiver med rimelige midler kan
tilrettelegge for arbeidstakeren.
Dersom arbeidstaker har grunn til å tro
at man har blitt forskjellsbehandlet pga. forhold nevnt i aml.
paragraf 54 B nr. 1, har man rett til en skriftlig
redegjørelse fra arbeidsgiver for hvorfor så ikke er
tilfelle. Det er videre slik at arbeidsgiver i slike tilfeller har
bevisbyrden for at det ikke har skjedd ulovlig
forskjellsbehandling. Arbeidstaker nyter videre et vern mot
gjengjeldelse fra arbeidsgiver i slike situasjoner.
Arbeidstakere som er blitt forskjellsbehandlet
eller utsatt for gjengjeldelse kan kreve oppreisning på
objektivt grunnlag, og erstatning for økonomisk tap etter de
alminnelige erstatningsregler.
(Utdanning nr. 4/05)