Lisa Beth Waterloo Laugtug

Lærere får stadig nye oppgaver:

Lisa måtte flytte snømennene til elevene

– Jeg synes vi stadig vekk får nye oppgaver, de legges på oss som nye usynlige lag som læreren skal løse. Det blir mange slike lag etter hvert, sier Lisa Beth Waterloo Laugtug (37).

Publisert Sist oppdatert

I Trøndelag stiller lærere spørsmål om enkelte av oppgavene de blir pålagt er riktig utnyttelse av deres kompetanse. Flere av kandidatene på Utdanningsforbundets fylkesårsmøte i Trøndelag hadde innspill i saken om laget rundt lærer og elev.

En av dem som mener at hun bruker mye tid på oppgaver som tidlige ble løst av andre er Lisa Beth Waterloo Laugtug (37). Hun er lærer for en 1. klasse ved en skole i Trondheim.

Elevene hennes hadde laget noen digre snømenn av den kramme snøen som hadde falt nå på våren. Men skolegården skulle feies.

– Elevene hadde storkost seg med å lage disse kreasjonene, men jeg fikk beskjed om at snømennene måtte fjernes hvis asfalten skulle bli feid. Det føltes ikke helt som en oppgave lærerne skal gjøre, men jeg måtte finne meg en spade å begynne og flytte snø, sier Laugtug.

Hun mener at andre yrkesgrupper har klarere instrukser om hva de skal gjøre og hva som ikke er deres oppgave.

– Renholderne hos oss skal ikke tørke støv over 80 centimeter, for å spare skuldrene sine. Fint for dem, men hvem skal gjøre det? De tørrmopper også gulvene, men mine førsteklassinger søler. Blir det ikke vasket kommer det en fin sti med sukkermaur inn. Joda, det er gøy å studere maur én gang, men er de der stadig vekk, er det en del av mine elever som heller bruker tid på å studere maur enn å lære bokstaver, sier lærer Lisa.

Vasker daglig

Hun anslår at hun bruker minst 20 minutter på å rydde og vaske hver dag. Noen dager mer, noen dager mindre.

– Kaster en elev opp så må jeg selvfølgelig tørke opp det og vaske. Det er ikke alltid en renholder tilgjengelig. Noen ganger må en være raus. Men jeg synes vi stadig vekk får nye oppgaver, de legges på oss som nye usynlige lag som læreren skal løse. Det blir mange slike lag etter hvert.

Det er flere oppgaver som blir lagt på den enkelt enheten og som det forventes at lærere og elever skal ordne. Blant annet må de sørge for å kaste papp, papir og plast selv i søpla.

– Mine førsteklasseelever klarer ikke å ta ut søpla. Elever kan bistå, men ikke de yngste. Enheten har blitt meg, jeg er en av dem som må løse oppgavene kommunen sparer penger på, sånn som renhold og drift. Disse enhetene har klare avtaler på hva de skal gjøre og ikke gjøre. Hvorfor har ikke vi det like tydelig hva som er våre oppgaver, spør hun.

Hva skal ut av skolen?

Hun trives i jobben som lærer og liker seg godt som lærer for 1. klasse.

– Det er helt fantastisk, men heftig. Men det virker som enkelte tror at lærerne har uendelig av tid til å fikse alt mulig. Vi bør få tid til det vi skal gjøre, å være lærere, sier Lisa Beth Waterloo Laugtug.

Hun fikk bistand av noen kollegaer med å fjerne snømennene sånn at asfalten i skolegården ble kostet.

– Det er jo litt utrygt med masse løsgrus i skolegården, det er lett å skli, sier førsteklasselæreren.

Mange av delegatene på møtet ønsker flere yrkesgrupper inn i skolen, som miljøterapeuter, helsesykepleiere og psykologer. Også leder av Utdanningsforbundet Trondheim, Gry Camilla Tingstad, er opptatt av at lærernes oppgaver øker.

– Vi må si nei til oppgaver vi ikke har kompetanse til. Vi pålegges stadig fler oppgaver uten at ressursene øker. Hva skal ut av skolen? Lærerne skal ikke gjøre mer uten at noen av oppgavene går ut, sier Tingstad.

Powered by Labrador CMS